لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

روسای جمهور امریکا و فرانسه روی خروج از افغانستان بحث کردند


رییس جمهور جدید فرانسه به روز جمعه با همتای امریکایی اش روی خروج نیرو های فرانسوی از افغانستان صحبت کرد.

فرانسوا اولاند در نخستین دیدار همراه بارک اوباما در قصر سفید به نحوی اشاره به این داشت که از جدول زمانی تعیین شده برای خروج نیرو های بین المللی از افغانستان، خود را کنار می کشد.

از روزیکه فرانسوا اولاند بحیث رییس جمهور فرانسه انتخاب شد، این نخستین باری بود که او با همتای امریکایی اش بارک اوباما در قصر سفید ملاقات کرد.

او یک بار دیگر تصمیمی را آشکار ساخت که گفته بود: نیرو های فرانسوی را در جریان امسال از افغانستان خارج می کند و به این ترتیب خود را از جدول زمانی سال 2014 که برای خروج نیرو های بین المللی از افغانستان تعیین شده، مجزا می سازد.

فرانسوا اولاند پیش از اجلاس هشت کشور بزرگ صنعتی جهان و کنفرانس ناتو در شیکاگو، با رییس جمهور بارک اوباما در کمپ دیوید دیدار کرد.

رییس جمهور فرانسه به خبرنگاران در قصر سفید گفت: من یک بار دیگر تعهد خود را برای رییس جمهور اوباما یاد آوری کردم که نیروهای محارب خود را تا پایان سال 2012 میلادی از افغانستان بیرون می کنم.

فرانسوا اولاند افزود: باید با افغانستان از مجرا های دیگر کمک شود.

به گفته او، خروج نیرو های فرانسوی از افغانستان بر اساس مشوره با سایر متحدین آیسف صورت می گیرد:

« ما واضح ساخته ایم که باید با افغانستان به شیوهء دیگر و از طریق راه های دیگر کمک کنیم و این کار بر اساس مشوره با متحدین ما صورت می گیرد.»

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در مورد اظهارات تازه همتای فرانسوی اش استدلالی نکرده اما تاکید نمود که کشور های عضو ناتو باید به تعهد خود جهت تقویت نیروهای امنیتی افغان ادامه بدهند:

« ما توافق کردیم. اینکه ما در مرحله انتقال نیرو های محارب در افغانستان قرار داریم. پس مهم است تا به تعهدات خود با نیرو های امنیتی افغان ادامه بدهیم و راه های توسعه را حفظ کنیم.»

در حال حاضر واشنگتن تلاش دارد تا پس از خروج نیرو های بین المللی از افغانستان، برای تمویل و تجهیز نیرو های امنیتی افغان، منابع را دریابد.

پیشبینی می شود که پس از سال 2014 میلادی، نیرو های امنیتی افغان سالانه چهار اعشاریه یک میلیارد دالر مصرف داشته باشند.
XS
SM
MD
LG