لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

پاکستان به 4 کانتینر مواد مورد نیاز سفارت امریکا اجازه انتقال داد


پاکستان به چهار کانتینر مواد مورد نیاز سفارت امریکا در کابل اجازه انتقال از طریق این کشور را داده است. انتقال این کانتینرها از قلمرو پاکستان در شش ماه گذشته، اولین باریست که صورت می گیرد.

پاکستان در اعتراض به کشته شدن 24 عسکر این کشور در حملات هوایی ماه نوامبر پارسال نیروهای ناتو، راه های اکمالاتی از طریق این کشور را بروی قوای بین المللی مستقر در افغانستان مسدود کرد.

روزنامه دان چاپ پاکستان از قول مقامات این کشور گزارش می دهد که می گویند، در این چهار کانتینر که از طریق بندر تورخم به افغانستان انتقال یافتند، وسایل مورد نیاز دفاتر، بارگیری شده بود.

یک مقام ارشد حکومت پاکستان که از این مساله آگاه است می گوید، حکومت هیچ گاه بالای انتقال مواد مورد نیاز نماینده گی های دیپلوماتیک به شمول سفارت ایالات متحده امریکا در افغانستان قیوداتی را وضع نکرده است.

این مقام همچنان گفت: قیودات بر اکمالات نیروهای ناتو در افغانستان از راه پاکستان تا هنوز رفع نگردیده است.

روزنامه دان از قول یک مقام دیگر پاکستان خبر می دهد که می گوید، در چند روز آینده اموال زیاد از طریق پاکستان وارد افغانستان خواهند شد.

به گفتهء وی این اموال مواد مورد نیاز مراکز دیپلوماتیک بوده و مواد اکمالاتی ناتو شامل آن نخواهند بود.

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، سال گذشته قبل از مسدود شدن راه ترانزیتی پاکستان، 70 درصد مواد مورد نیاز نیروها در افغانستان نخست از طریق بحر به بندر کراچی وارد می شدند و پس از آن از بندر تورخم و اسپین بولدک به افغانستان انتقال می یافتند.

یک هفته پیش، کابینهء پاکستان به مقامات مربوط هدایت داد تا در مورد گشایش دوبارهء راه های تراتزیتی تصامیم شان را نهایی سازند.

به نوشتهء این روزنامه پاکستان و ایالات متحده امریکا تا هنوز در مورد حق العبور و امور لوژستکی، گفتگو می کنند.

صدراعظم پاکستان دیروز گفت، در مورد باز گشایی راه ترانزیت ناتو تا اکنون فیصله نهایی صورت نگرفته است.

یوسف رضا گیلانی که در شهر لاهور با خبرنگاران صحبت می کرد گفت، شورای امنیت ملی و کمیتهء پارلمانی سفارش های شان را در رابطه با بازگشایی این راه های ترانزیتی به حکومت سپرده و حکومت به نوبه خود آن را به کمیته دفاعی فرستاده است.
XS
SM
MD
LG