لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

عساکر افغان، اسلحه و مهمات امریکایی


عساکر افغان می گویند ماشنیدارهای دستی (M-16) که توسط نیروهای خارجی برا ی آن ها داده شده است؛ خیلی کهنه و قدیمی بوده، بعد از فیر چند شاجور محدود انقطاع می کنند؛ اگر گرد و خاک به این ماشنیدارها برسد بکلی از کار می مانند.

آن ها می گویند بوت های داده شده برای آن ها بعد از چند ماه استفاده پاره می شود و کلاه های آهنی که در اختیار سربازان افغان قرار داده شده، نیز کهنه و دوباره ترمیم شده است.

عساکر افغان به خبرنگاران آژانس خبری اسوشیتدپرس که در ولایات لوگر و پکتیا از تمرینات و تطبیقات نیروهای امنیتی افغانستان دیدن کرده اند، گفته اند؛ سربازان امریکایی نسبت به آنها دارای اسلحه و مهمات بهتر بوده، موترها و وسایل نقلیهء افغان ها نیز خیلی ضعیف می باشد.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس در سال های 2010 و 2011 برای تجهیز نیرو های امنیتی افغانستان بیش از 20 ملیارد دالر به مصرف رسیده است، اما تا هنوز هم افغان ها وسایلی را در اختیار ندارند که در جریان شب و تاریکی برضد طالبان عملیات کنند.

یک سرباز افغان بنام عبدالکریم به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته است، کلاشنیکوف های 30 سال قبل ساخته شدهء روسی، بهتر از ماشنیدارهای دستی (M-16) امریکاییست. وی می گوید:
«امریکایی ها اسلحهء کهنه را پاک و دوباره رنگ کرده، بنام اسلحهء جدید برای ما می دهند.»
اما تیموتی ستوفر مسوول روابط عامهء نیرو های امریکایی در افغانستان این شکایت افغان ها را بی اساس خوانده، می گوید:
«اسلحهء و مهمات که برای افغان ها داده می شود، برای مقابله با تهدید های موجود فعلی مساعد اند.»

عساکر افغان در صحبت با آژانس خبری اسوشیتدپرس همچنان از شیوهء برخورد و عدم احترام عساکر امریکایی نسبت به همکاران افغان شان نیز شکایت کرده اند.

یک سرباز افغان بنام آغا می گوید، در جریان گزمه ها عساکر امریکایی به افغان ها هیچ احترام نمی کنند؛ به موتر های ملکی حتی در حالاتی که مریضان عاجل را به شفاخانه انتقال می دهند، اجازهء سبقت از وسایط شان را نمی دهند.

به گفتهء دل آغا عساکر امریکایی به مشورت آن ها گوش فرا نمی دهند و کار های را انجام می دهند که باعث تاثر عساکر افغان می شود.

نیرو های امریکایی در مورد ادعای عدم احترام به افغان ها تبصره نکرده اند، اما بر اساس یک سروی انجام شده توسط نیرو های امریکایی، عساکر افغان به سرقت، افراط در استفادهء مواد مخدر و عدم امانت داری متهم شده اند.
XS
SM
MD
LG