لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

پنجاه درصد زندانیان در مبحس پلچرخی به مواد مخدر معتاد هستند


بعضی از زندانیان محبس پلچرخی کابل می گویند، انتقال مواد مخدر به داخل این محبس باعث شده است تا شماری زیادی از محبوسین به استفاده از مواد مخدر رو آورند. به اساس معلومات زندانیان پلچرخی، 50 درصد محبوسین به مواد مخدر آغشته هستند و به گفته آنان این مساله مشکلاتی را به سایر زندانیان نیز ایجاد کرده است.

برخی از این زندانیان طی یک تماس تیلفونی با رادیو آزادی، محافظین زندان پلچرخی را متهم نمودند که زمینه انتقال مواد مخدر را به داخل محبس فراهم می سازند.

دو تن از این محبوسین گفتند:
«مواد مخدر از بیرون به زندان آورده می شود، در داخل زندان تولید نمی شود در بلاک ما حدود 2000 زندانی است که 800 تن آنها به مواد مخدر معتاد هستند آنها از چرس، پودر و شراب استفاده می نمایند. من هشت سال را در تمام بلاک های این زندان سپری کردم در هر بلاک اگر 200 زندانی است 100 تن آن معتاد هستند و اگر 2000 تن هستند 1000 نفر آنها به مواد مخدر معتاد هستند زمانی که پایواز میاید تلاشی از طریق کمپیوتر می شوند، پایواز این مواد را انتقال داده نمی توانند بلکه همین افراد انتقال می دهند.»

زندان پلچرخی یکی از زندان های بزرگ افغانستان است که در حال حاضر بیش از 7 هزار تن در آنجا زندانی هستند. استفاده از مواد مخدر در زندان پلچرخی کابل نگرانی های زیادی را برای زندانیان که معتاد به مواد مخدر نیستند به بار آورده است.

بر علاوه زندانیان برخی از مسوولان نهاد های حقوق بشر نیز استفاده از مواد مخدر را در محابس افغانستان تایید نموده و می گویند، آنها چندین بار در این مورد عکس العمل نشان داده اند. لعل گل لعل رییس سازمان حقوق بشر افغانستان به رادیو آزادی گفت، استفاده از مواد مخدر در زندان های افغانستان یک موضوع تازه نیست.

به گفته وی، مسوولان این سازمان در گذشته چندین مرتبه خواهان توجه مسوولان به این مساله شده است:
«مساله انتقال مواد مخدر و اعتیاد به آن تنها در زندان پلچرخی نه بلکه در اکثریت زندان های افغانستان وجود دارد، این یک خبر کهنه است نهاد های حقوق بشر چندین بار آواز خود را بلند نموده است اما متاسفانه این مشکلات تا هنوز حل نشده است علت آن اینست که به خاطر عدم مصروفیت محبوسین در زندانها آنها به اعتیاد رو می آورند.»

در همین حال مسوولان زندان پلچرخی کابل مساله استفاده از مواد مخدر را در این زندان تایید می نمایند اما می گویند، شمار معتادین مواد مخدر در زندان به اندازه نیست که گفته می شود. خان محمد خان مسوول زندان پلچرخی کابل به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی اتهامات وارد شده بالای محافظان زندان را رد نکرده اما می گوید، تا کنون شواهدی در دست ندارند که محافظین زندان در عقب انتقال مواد مخدر به داخل زندان قرار داشته باشند.

«تا کنون ارقام دقیق معتادین در این زندان مشخص نشده، شماری از محبوسین که در اینجا دوران حبس خود را می گذرانند از قبل معتاد به مواد مخدر بودند و شماری دیگر شان در اینجا معتاد می شوند من می گویم این مواد هم از طریق پایواز ها و هم از طریق پرسونل زندان شاید انتقال داده شود به خاطر جلوگیری از آن برخی از برنامه های را ما روی دست داریم، در صورتی که پرسونل این زندان در انتقال مواد مخدر دست داشته باشد آنها را به ارگان های عدلی و قضایی معرفی می نمایم.»

جنرال خان محمد گفت، مواد مخدر بیشتر به وسیله پایوازان به داخل زندان انتقال داده می شود زیرا آنها وسیله مجهز و پیشرفته برای تلاشی ندارند تا جلو انتقال آنرا بگیرند. از سوی دیگر امیر محمد جمشید رییس محابس و توقیف خانه های وزارت داخله می گوید، زندانیان با این ادعا هایشان تلاش می نمایند وضعیت زندان را برهم زنند.

قبلاً مسوولیت زندان ها را در افغانستان وزارت عدلیه این کشور به عهده داشت اما اخیراً به خاطر بهبود وضعیت زندان ها، مسوولیت محابس و توقیف خانه ها بار دیگر به دوش وزارت داخله گذاشته شد. اما با این اقدامات حکومت افغانستان، زندانیان هنوز هم با مشکلات مختلف مواجه اند.
XS
SM
MD
LG