لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

«علایم از آغاز جنگ فرقه یی در سوریه به مشاهده می رسد»


مقامات غربی هشدار می دهند که سوریه امکان دارد به سوی جنگ داخلی فرقهء رود که علایم آن همین اکنون به مشاهده می رسند.

در حالیکه خشوت در سوریه رو به افزایش است، اکثراً هشدار می دهند که این خشونت امکان دارد به جنگ های فرقه یی بگراید.

کوفی عنان نماینده بین المللی برای سوریه در هفتم ماه جون در سازمان ملل متحد، گفت:

« اگر وضعیت تغییر نکند، وضعیت آینده سوریه احتمال دارد که به یک وضعیت سرکوب وحشیانه، کشتار جمعی، خشونت فرقهء و حتی به یک جنگ تمام اعیار داخلی مبدل شود و تمام مردم سوریه از بین برده خواهند شد.»

اما در حال حاضر،علایم یک نزاع فرقهء به مشاهده می رسد و یکی از نشانه های واضح و روشن آن به میان آمدن شبه نظامیان شبیحه می باشد.

این گروه/ از فرقه علویان که خانواده بشارالاسد مربوط آن است، جدا شده است. شک و تردید ها موجود اند که این گروه در شهر سنی نشیبن حوله دست به کشتار های جمعی زده است. در این کشتارها که به تاریخ 25 و 26 ماه می بوقوع پیوستند، به شمول 49 کودک 108 نفر کشته شدند.

کارمندان سازمان ملل متحد، ابراز شک کردند که گویا در کشتار جمعی شهر حوله گروه شبیحه دست داشت و شاهدان عینی نیز در این مورد شهادت داده اند.

فبریک بلانچ که رییس مرکز تحقیقات فرانسوی بنام جریموو می باشد، گفت، اگر شهادت شاهدان عینی ثابت شود، این موضوع قوی ترین اسناد برای یک جنگ تمام اعیار داخلی در سوریه خواهد بود:

« ما از سال 2011 میلادی در حمص شاهد یک جنگ فرقه یی هستیم. اگر شما جنگ نیرو های نظامی را علیه مخالفین مشاهده کنید، مخالفین همه سنی ها اند. شما در میان عساکر اردوی آزادی سوریه خیلی کم افرادی غیر سنی را می بینید. فکر می کنم که در آنجا هیچ یک علوی و هیچ یک عیسوی مذهب حضور ندارد و در مقابل آن، اردوی سوریه را می بینید. در شهر حمص بیشتر عساکر از اجتماعی علوی ها می باشند.»

علویان که در قرن نهم میلادی از یک شاخه از شیعیان جدا شده اند، در سوریه 12 درصد نفوس را تشکیل می دهند. اما این گروه به خاطر حضور شان در مقامات دولتی و نظامی همیشه در قدرت بوده اند.

بلاچ، که در مورد چگونگی رسیدن علویان بر قدرت سوریه تحقیقات می کند می گوید، تنش ها بین مناطق سنی نشین و شیعه نشینان علوی در این کشور بیشتر در مناطق سرحدی قوی تر است. اما در شهر های بزرگ تقویت گروه شبیحه نقش مهم را بازی می کند.

این گروه که معمولاً با لباس های سفید ملبس اند، و مسلح می باشند، با وجود اینکه بطور رسمی قدرت ندارند. اما اعتراض کننده گان را لت کوب می کنند و مورد فیر قرار می دهند.

گروه شبیحه که از لحاظ لغوی ارواح معنی دارد، در سال های 1980 در جریان کودتا، پدر بشارالاسد حافظ الاسد را به قدرت رساند و خود به حیث گروه حاکم اعلان قدرت کرد.
XS
SM
MD
LG