لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

وزارت شهر سازی برنامه های را برای نشست توکیو تهیه کرده است


وزارت شهر سازی افغانستان می گوید، به هدف بهبود وضعیت شهری در این کشور یک سلسله برنامه های مشخص را برای ارایه به نشست توکیو تهیه کرده است.

وزارت شهر سازی افغانستان می گوید، برای اجرای برنامه های این وزارت که در نشست توکیو ارایه خواهد شد به 1.6 ملیارد دالر نیاز است.

این برنامه های وزارت شهر سازی افغانستان شامل انکشاف شهر ها، ساخت و ساز زیر بنا ها، اعمار مسکن و سایر پلان های شهری است.

داکتر حسن عبدالهی وزیر شهرسازی افغانستان به روز یکشنبه در نشستی که به هدف تشریح برنامه های این وزارت در کابل برگزار شده بود ، ابراز امیدواری کرد که برای تطبیق این برنامه ها کمک مالی جامعه جهانی را دریافت کند:

« کنفراس توکیو شاید آخرین فرصت برای سکتور شهری افغانستان بخاطر جلب و کمک کشور های کمک کننده باشد. امروز در واقع ما آخرین مشوره را با کشور های کمک کننده داریم. تا آنان نظریات خود را به تیم حکومت افغانستان ارایه بکند.
تا بتوان نتایج نهایی آنرا به جلسات بعدی پیشکش کرد. تا اینکه این برنامه مهم و ضروری افغانستان مورد تایید قرار گیرد.»


آقای عبدالهی علاوه کرد که با عملی شدن این برنامه ها در وضعیت شهری در افغانستان بهبود به میان خواهد آمد.

در این نشست شماری از نماینده گان کشور های کمک کننده به افغانستان نیز اشتراک کرده بودند.

آنان ضمن استقبال از ترتیب این گونه برنامه ها، ابراز آرزو مندی کردند که به کمک جامعه جهانی این برنامه ها در افغانستان به اجرا گذاشته شوند.


نماینده سفارت چاپان که یکی از اشتراک کننده گان این نشست بود گفت، به منظور پی گیری چگونگی تطبیق این برنامه ها در آینده نشست های متواتر باید راه اندازی شود:

« فکر می کنم که این یک آغاز خوب است. من از این ابتکار استقبال کرده و راه اندازی چنین نشست های را در هر سه ماه و یا شش ما برای بررسی پیشرفت ها در زمینه تطبیق این برنامه ها مهم می دانم.»

ادارات دولتی و نهاد های مدنی افغانستان در حالی یک سلسله طرح های مشخص شان را جهت ارایه به نشست توکیو تهیه دیده اند که آماده گی های حکومت افغانستان برای کنفراس توکیو ادامه دارد.

یک روز پیش از این وزارت معارف افغانستان اعلام کرد که دو برنامه جامع را برای بهبود نظام معارف در افغانستان به نشست توکیو ارایه خواهد کرد.

قرار است حکومت افغانستان در مجموع بیست و دو برنامه را در عرصه های مختلف به اجلاس توکیو پیشکش کند.

انتظار می رود این کنفرانس به میزبانی جاپان به هدف اعلام ادامه حمایت مالی جامعه جهانی از افغانستان به تاریخ هشتم ماه آینده میلادی برگزار شود.
XS
SM
MD
LG