لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

اوباما و پوتین در مورد ختم خشونت ها در سوریه مذاکره کردند


بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بروز دوشنبه در مورد ختم خشونت ها در سوریه با هم مذاکره و موافقه نمودند، اما آنها نه راه حلی درین زمینه پیشنهاد کردند و نه هم علامتی از وضع تحریم های سخت تر بالای سوریه به مشاهده رسید. از زمان برگشت دوباره ولادیمیر پوتین به کرملن، این اولین بار بود که دو رییس جمهور در اجلاس گروپ 20 در مکسیکو با هم ملاقات نمودند.

رییس جمهور اوباما بعد از ملاقات با رییس جمهور پوتین به خبرنگاران گفت:
«ما راجع به سوریه با هم مذاکره وموافقه نمودیم تا خشونت ها درین کشور به پایان برسد. ما موافقه کردیم که یک روند سیاسی بمنظور جلوگیری از جنگ داخلی و کشتار بی رحمانه که در چندین هفته گذشته ما شاهد آن بودیم ایجاد گردد. ما تعهد کردیم که با سایر بازیگران بین المللی بشمول ملل متحد، کوفی عنان و همه جوانب درگیر بمنظور یافتن یک راه حل به این مشکل کار کنیم.»

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت، از نظرمن، روی موضوع سوریه ما بسیار نقاط مشترک با هم یافتیم و مذاکرات درین مور ادامه خواهد یافت. این مذاکرات در زمانی صورت می گیرد که نیروهای امنیتی، ساحات و مناطق مخالفین رژیم اسد را در سرتاسر سوریه با شلیک توپ ها شدیداً مورد حمله قرار می دهند.

بنوشته آژانس خبری رویترز، درین زمانی که حملات نیروهای بشاراسد از پانزده ماه به این طرف بالای مخالفین رژیم ادامه دارد، اوباما و متحدین غربی امریکا از ماسکو می خواهند تا در شورای امنیت ملل متحد، روسیه استفاده از حق ویتو رابرای حمایت از اسد متوقف بسازد. اما ولادیمیر پوتین راجع به انگیزه های ایالات متحده امریکا بد گمانی دارد، خاصتاً بعد ازین که ناتودر سقوط معمر قذافی رهبر لیبیا کمک نمود.

اوباما و پوتین در مذاکرات شان روی سایر مسایل جهانی از جمله روی سیستم دفاع موشکی، کاهش سلاح و تجارت نیز صحبت کردند. رییس جمهور امریکا گفت، هر دو رهبر روی حل دپلوماتیک مشکل پروگرام های اتومی ایران موافقه نمودند.

اوباما افزود:
«در مورد وضیعت ایران، ما روی یک برخورد مشترک تاکید کردیم. ما به حیث گروپ پنج جمع یک، موافقه نمودیم که هنوزهم وقت است تا موضوع انکشاف بالقوه سلاح اتومی ایران وهمچنان علاقه مندی آن کشور را در جهت انکشاف صلح آمیز انرژی اتومی از طریق راه های دپلوماتیک حل کنیم.»

بنوشته آژانس، با وصف سردی و بی علاقگی متقابل که در جریان مذاکرات میان دو رهبر بمشاهده رسید، اوباما با یک نمایش مودبانه سفر را پایان داد و به رییس جمهور پوتین گفت، من می خواهم بار دیگراز روسیه دیدن نمایم و نیز می خواهم مهماندار شما در ایالات متحده امریکا باشم. پوتین نیز گفت، من می خواهم شما را به ماسکو دعوت نمایم.
XS
SM
MD
LG