لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

برندهء انتخابات ریاست جمهوری مصر امروز اعلان میشود


محمد مرسی و احمد شفیق نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مصر
محمد مرسی و احمد شفیق نامزدان انتخابات ریاست جمهوری مصر
شماره های امروز روزنامه های مصری با عناوین درشت نوشته اند که رییس جمهور مصر امروز معرفی خواهد شد. این در حالیست که هزاران نفر از طرفداران محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین از چندین روز به این سو در میدان تحریر قاهره گردهم آمده با شور و هیجان زیاد اعلان پیروزی نامزد خود را توقع دارند.

همچنین هزاران نفر از هواداران احمد شفیق در یک ناحیهء دیگر شهر گردهم آمده در حالیکه عکس های او و مارشال محمد حسین طنطاوی ، رییس شورای نظامی برسراقتدار در این کشور را با خود داشتند علیه اخوان المسلمین شعار داده گفتند که «اردو و مردم با هم متحد هستند.»

مقامات امنیتی مصر چون توقع دارند که با اعلان برندهء انتخابات امکان دارد نا آرامی ها در کشور بروز کند، تدابیر امنیتی شدید را اتخاذ کرده اند.

قرار بود نتایج انتخابات روز پنجشنبه گذشته اعلان شود ولی تاخیر آن باعث شایعات شد که امکان دارد مذاکرات و زد و بندهای عقب پرده در جریان باشد.

اگر چه شورای نظامی بر سراقتدار و اخوان المسلمین در بارهء اقدامات اخیر شورا که تسلط نظامیان بر امور کشور را تقویب بخشید با هم تصادم کردند، ولی گزارش ها از ادامهء گفتگوهای جانبین خبر دادند.

شورای نظامی روز جمعهء گذشته هشدار داد که در برابر هر تلاش که برای برهم زدن منافع عامه صورت گیرد با جدیت و قوت تمام برخورد خواهد شد.

از سوی دیگر اخوان المسلمین هشدار داد که در نتایج انتخابات نباید دست زده شود، ولی گفت که این سازمان نیت تحریک اعمال خشونت را ندارد.

اخوان المسلمین اقدامات اخیر شورای نظامی را رد کرد که به اساس آن همهء دست آورد های که جریان های اسلام گرا پس از سقوط زمامداری حسنی مبارک کسب کرده بودند، لغو شد.

شورای نظامی بر سراقتدار در مصر طی اقدامات اخیر خود یک قانون را اعلان کرد که به اساس آن پارلمان این کشور که اسلام گرایان بر آن تسلط داشتند منحل گردید و اختیارات وسیع به ارتباط پالیسی های دولت و قانون گذاری به نظامیان داده شد.
XS
SM
MD
LG