لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

محمد مرسی برندهء انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلان شد


محمد مرسی کاندید حزب اخوان المسلمین
محمد مرسی کاندید حزب اخوان المسلمین
کمسیون انتخابات مصر محمد مرسی کاندید حزب اخوان المسلمین را برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

فاروق سلطان رییس کمسیون انتخابات به دنبال مقدمه 55 دقیقه یی امروز حدود ساعت هفت شام به وقت کابل نتایج نهایی انتخابات مصر را اعلام کرد.

براساس این کمسیون محمد مرسی 51.73 درصد و احمد شفیق 48.27 درصد آرا را به دست آورده اند.

محمد مرسی و احمد شفیق آخرین صدراعظم دورهء حاکمیت حسنی مبارک رییس جمهور مصر هر دو پیش ازاین ادعای پیروزی در این انتخابات را کرده بودند.

انتظار می رفت که نتیجهء این انتخابات روز پنجشنبه اعلام شود، اما کمسیون انتخابات مصر اعلام نتایج نهایی را به تعویق انداخت و بعد چاشت روز یکشنبه اعلام کرد.

پیش از اعلام این نتیجه، تدابیر امنیتی شدید در قاهره مرکز مصر روی دست گرفته شده بود. صدها هزار نفر در میدان تحریر قاهره که به عنوان سمبول قیام علیهء رژیم حسنی مبارک شناخته شده است، از اعلام پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری تجلیل کردند.

پس از آن که کمسیون انتخابات مصر اعلام نتایج را به علت آنچه که آن را کثرت شکایات تخطی های انتخاباتی و بررسی آن خوانده بود به تعویق انداخت، ده ها هزار تن از هواداران هر دو نامزد انتخابات در دوم و نهایی از سه روز به این طرف جاده های قاهره و میدان تحریر سرازیر شده، خواهان اعلام نتایج انتخابات بودند.

شورای عالی نظامی مصر گفته است، تا آخر ماه جاری جون قدرت را به رییس جمهور منتخب تسلیم خواهد کرد. این شورای به تازه گی صلاحیات های گسترده را در بخش بودجه و امور قانون گذاری به خود اختصاص داد که این اقدام شورای نظامی با اعتراضات همراه بوده است.

حسنی مبارک رییس جمهور سابق که در ماه فبروری بعد از هژده روز قیام مردم از قدرت کنار رفت، اخیراً در محکمه به اتهام قتل معترضان به حبس ابد محکوم گردید و در حال حاضر با وضعیت وخیم صحی در شفاخانهء در قاهره بسر می برد.
XS
SM
MD
LG