لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

شورای اتلانتیک شمالی مورد مادهء پنجم منشور آن پیمان، بحث نکرد


اندرس فاگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو
اندرس فاگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو
شورای اتلانتیک شمالی که مشتمل بر سفرای 28 کشورعضو پیمان ناتو می باشد، امروز به درخواست ترکیه در بروکسل جلسه کرد.

اندرس فاگ راسموسن سرمنشی پیمان ناتو که با دیپلوماتان کشورهای عضو آن پیمان در بروکسل ملاقات کرده است، می گوید، در مورد مادهء پنجم منشور آن پیمان که سقوط طیارهء جت کشور ترکیه به حیث یک حمله بالای همهء این پیمان نظامی شناخته شود، بحث نکرده اند.
اندرس فاگ راسموسن می گوید:
«ما مادهء پنجم منشور این پیمان را مورد بحث قرار ندادیم. بحث های ما براساس مادهء چهارم صورت گرفت که یک امر عادیست. ترکیه همچو مشورت را خواسته بود. ما در مورد وضعیت بحث کردیم. ایتلاف حمایت و همبستگی قوی شان را از ترکیه ابراز کردند.»

مادهء چهارم منشور پیمان ناتو، زمینهء مشورت را در مواردی فراهم می کند که یکی از کشورهای عضو آن پیمان تهدیدی را به امنیتش احساس کند.

این اجلاس سفرای کشورهای عضو پیمان ناتو، در تاریخ 63 سالهء آن پیمان دومین باری است که براساس مادهء چهارم منشور آن پیمان صورت می گیرد.

بولانت ارینک (Bulent Arinc) معاون صدراعظم ترکیه قبلاً گفته بود، در این اجلاس شورای اتلانتیک شمالی تلاش خواهد کرد، سقوط طیاره جت آن کشور توسط سوریه به حیث یک حمله بالای همهء این پیمان نظامی شناخته شود.

معاون صدراعظم ترکیه با اظهار اینکه به خاطر سقوط طیارهء غیر مسلح و قابل تفکیک آن کشور که بروز جمعه صورت گرفت، در نظر ندارد که با هیچ کسی داخل جنگ شود، گفته است:
«اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که این طیاره توسط یک راکت زمین به هوای رهبری شده توسط اشعهء لایزر و یا راکتی که حرارت را تعقیب می کند، سقوط داده شده است. چون سیستم ابتدایی زنگ خطر طیارهء ما عکس العمل نشان نداده است، بناً تصور نمی شود که این یک راکت رهبری شده توسط رادار بوده باشد. بطور طبیعی می توان این عمل یک حرکت خصمانه نامید که طیارهء ما بدون هیچ نوع هوشدار مورد هدف قرار داده شده است.»

رجب طیب اردوغان (Racep Tayyip Erdogan) صدراعظم ترکیه نیز به پارلمان آن کشور گفته است، طیاره غیر مسلح مذکور در سواحل مدیترانه در حریم هوایی بین المللی سقوط داده شده است.

معاون صدراعظم ترکیه پذیرفته است که طیارهء جت آن کشور اشتباهاً داخل قلمرو فضایی سوریه شده و به سرعت 300 نات در ارتفاع 200 فوت پرواز می کرده است.

اما به گفته وی این طیاره بعد ازهوشدار مسوول رادار ترکیه، حریم فضایی سوریه را ترک کرده بود.

معاون صدراعظم ترکیه بروز دوشنبه همچنان گفته بود که طیارهء ترکی در جریان پنچ دقیقه پرواز در داخل قلمرو سوریه از جانب نیروهای سوریایی هوشدار دریافت نکرده بود.
XS
SM
MD
LG