لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

«22 درصد امراض در شهر کابل ناشی از آب های غیر صحی می باشد»


یک سروی تازه وزارت صحت عامه کشور نشان می دهد که 22 درصد از امراضی که در افغانستان به خصوص در کابل وجود دارد، ناشی از استفاده آب های غیر صحی می باشد. در عین حال مقام های وزارت صحت عامه کشور می گویند که اگر به مشکل آب های زیر زمینی توجه جدی نشود، کابل تا 5 سال آینده به کمبود آب صحی مواجه خواهد شد.

انجنیر محمد علی اکبری آمر ریاست آب، حفظ الصحه و نظافت وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفته است که شماری از مردم در مناطق مختلف شهر، چاه های بدرفت غیر معیاری حفر کرده اند.

آقای اکبری در این مورد گفت:
«سروی اخیری که از سوی وزارت صحت عامه انجام شده بود، امراض که در کابل یا در افغانستان رخ میدهد بالاتر از 22 فیصد است یعنی 22 فیصد از امراضی که به وقوع می پیوندد بخصوص اسهالات این بخاطر همین آب های آلوده و کثافات است و شاید تا 5 سال آینده تمام آب های زیر زمینی کابل آلوده شود بخاطر بی توجه یی مقام های دولتی و مردمی که در شهر زنده گی می کنند.»

شاروالی کابل نیز حفر چاه های بدرفت غیر معیاری را یک خطر جدی برای آینده شهر کابل می داند. نثار احمد حبیبی رییس تنظیف شاروالی کابل می گوید که افزایش چاه های سبتیک غیر معیاری در شهر کابل، سبب نگرانی آنان شده است.

«ما تشویش خود را از اعمار چاه های غیر معیاری و غیر استندرد داریم، کابل شهری است که بیش از 70 فیصدش غیر پلانی ساخته شده به شکل خود سر و به شکل که زمین ها را در کوه ها غضب کرده اند و خانه ساخته اند، بناً تمام دامنه های کوهی کابل و بیش از 30 فیصد ساحات هموار شهر از همین چاهای غیر معیاری استفاده می کنند که خطرناک است و آسیب میرساند به آب های سطحی.»

در این حال شماری از باشنده گان کابل از مقام های حکومت افغانستان خواسته اند که در این مورد باید اقدامات جدی را روی دست گیرند. این باشندگان مردم و حکومت افغانستان را مورد انتقاد قرار داده می گویند:

«کل طفل ها بخاطر همین آب های آلوده مریض شده اند و در شفاخانه هستند، کسی توجه نمی کند.»
«در آینده آب خراب می شود اطفال و خود شان به مریضی ها مصاب می شوند.»
«باید هرچه زودتر اول مردم و در قدم دوم دولت که در این مورد صد درصد مسوول است از طریق قانونی اقدام کند و جلو این کار را بگیرند.»


قرار معلومات شاروالی کابل هم اکنون در مناطق خیرخانه، تایمنی، قلعه فتح الله و چهارقلای وزیر آباد و بعضی از مناطق دیگر شهر کابل مردم در کنار خانه های شان چاه های بدرفت غیر معیاری را حفر نموده اند.

مقام های شاوالی کابل می گویند که در این مناطق آب های زیر زمینی بیشتر آلوده شده است. در همین حال ریاست آب رسانی کابل نیز می گوید که خشک سالی های اخیر، حفر چاه های غیر معیاری و آب های ایستاده در گوشه و کنار شهر از عمده ترین دلایل آلوده شدن آب های زیر زمینی کابل می باشند.

انجنیر محمد لطیف مظفرخیل رییس آب رسانی کابل به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر فقط 30 درصد از ساحات پلانی شهر کابل را تحت پوشش آب رسانی قرارداده اند.
«ما فعلاً در حدود 30 فیصد ساحات پلانی شهر کابل را تحت پوشش آب رسانی داریم، در بخش توسعه وی ما تا سال 2015 تقریباً 50 درصد شهر کابل را تحت پوشش خواهیم آورد که یک بخش کارهای این پروژه آغاز شده و فعلاً پروژه های توسعه وی شهر کابل عملاً زیر کار است و همچنان پلان های ستراتیژیک شهر کابل تا 2020 ما در مجموع پلان داریم که اکثریت ساحات شهر کابل را تحت پوشش قرار بدهیم.»

کابل پر جمعیت ترین شهر های افغانستان می باشد که به اساس گزارش ها هم اکنون بیش از 5 میلیون نفر در این شهر زندگی می کنند. در عین حال طی 10 سال گذشته، دها بلند منزل در این شهر اعمار شده است که بیشتر این بلند منزل ها سیستم کانالزسیون معیاری ندارند و این موضوع نیز در آلوده ساختن آب های زیر زمینی شهر کابل افزوده است. اینکه حکومت افغانستان چی زمانی به این مشکلات باشنده گان شهر کابل نقطه پایان خواهد گذشته در انتظار می مانیم.
XS
SM
MD
LG