لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

دولت افغانستان در برابر مشکلات مهاجرین در ایران خاموش مانده است


شماری از آگاهان سیاسی، حکومت افغانستان را مورد انتقاد قرار می دهند که برای جلوگیری از برخورد نا درست در برابر مهاجران افغان در ایران اقدام لازم نمی کند. به باور این آگاهان اگر حکومت افغانستان در قسمت حل مشکلات مهاجران افغان در ایران بی تفاوت بماند، این مشکلات بیشترخواهند شد.

برخی از رسانه ها گزارش های را مبنی بر وضع برخی از محدودیت های تازه بر اتباع خارجی بدون اسناد اقامت در ایران به نشر رساندند. به اساس گزارش ها این محدودیت ها قرار است در ولایت فارس ایران به اجرا گذاشته شود و شامل ممنوعیت ارایه خدمات و مواد غذایی به اتباع بیگانه غیر مجاز یا افرادی که سند اقامت در دست ندارند، می باشد.

حاجی سید داود یکی از آگاهان سیاسی افغان به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان طی 10 سال گذشته در خصوص مشکلاتی که افغان های مهاجر در ایران با آن روبرو اند، در برابر حکومت ایران خاموشی اختیار کرده است:

«با کمال تاسف در طول 11 سال گذشته هر عملی را که ایرانی ها انجام دادند، دولت افغانستان خاموش بوده است. شما آگاه هستید آنها همیشه پس از وقوع یک موضوع شارژدافیر و یا سفیر افغانستان در تهران را احضار کرده با آنها صحبت های تهدید آمیز کرده و گفته اند که آنرا به دولت تان انتقال بدهید.»

وضع محدودیت های تازه بر اتباع خارجی فاقد اسناد اقامت در ولایت فارس ایران از سوی خبرگزاری ایرنای ایران و برخی از روزنامه های ایرانی پخش گردیده است. یکی از روزنامه های ایرانی به نقل از مسوول اتباع خارجی در ولایت فارس ایران گزارش داده که گفته است در صورتی که نانوایی ها، سوپر مارکیت ها و مراکز فروش مواد غدایی از این امر سرپیچی کنند، جریمه خواهند شد.

گفته شده که این محدویت ها بس های شهری و اماکن عمومی را نیز در بر می گیرند. با وجود تلاش های زیاد موفق نشدیم تا عکس العمل وزارت امور مهاجران افغانستان را نسبت به این مساله داشته باشیم.

همچنان در تماسی که با معاون سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان داشتیم وی در این مورد ابراز نظر نکرد و گفت که بعداً در این زمینه صحبت خواهند کرد. اما فرامرز تمنا دو روز پیش در کابل به خبرنگاران گفت، مشکلاتی که افغانها در شهر یزد ایران با آن روبرو بودند، برطرف شده است.

«اول هیچ سندی وجود ندارد که شخصی که این دختر را به قتل رسانده از اتباع افغانستان است. به طور مثال اگر قاتل افغان هم بوده باشد، جرم یک عمل شخصی است و نباید هیچ کسی دیگری به جز قاتل مورد آزار و اذیت قرارداده شود. مباحث حقوقی که در این زمینه وجود دارد باید مورد توجه قرار می گرفت هیجان و احساسی که به وجود آمد و سبب برهم خورد زنده گی عادی افغانها در یزد شد به نظر ما شایسته ملت ایران نبود.»

هفتهء گذشته یک افغان متهم به تجاوز جنسی و قتل یک دختر در شهر یزد ایران شد و به دنبال این رویداد تعدادی از ایرانی ها در این شهر بر محلات مسکونی افغانها هجوم برده و خانه های شان را به آتش کشیدند. گزارش ها می رسانند که اخیراً مشکلات گونه گون در برابر مهاجران افغان در ایران افزایش یافته است.

پیش از این در ماه حمل سال جاری پولیس در اصفهان ایران ورود افغانها به یک پارک تفریحی را ممنوع اعلان کرد. بیشتر شدن مشکلات مهاجران افغان در ایران عکس العمل تعدادی از نهاد های حقوق بشر و نهاد های جامعهء مدنی را در افغانستان نیز در پی داشته است.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG