لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

کمپاین برای جلوگیری از مسموم شدن شاگردان مکاتب آغاز شد


حقوق بشر، جامعه مدنی، شورای عالی صلح و شورای ملی در مورد مسموم شدن شاگردان دختر در ولایات کشور ابراز نگرانی کرده و می گویند، که این مساله سبب شده تا برخی فامیل ها مانع رفتن دختران شان به مکتب شوند.

این چند نهاد به هدف جلوگیری از مسموم شدن شاگردان مکاتب اناث در برخی از ولایات کشور، کمپانی را به روز چهار شنبه در کابل به راه انداخته اند. همچنان نهاد های یاد شده اعلامیهء را در خصوص چگونگی جلوگیری از مسموم شدن شاگردان مکاتب ترتیب داده اند.

این اعلامیه از سوی فرخنده نادری عضوی ولسی جرگه افغانستان به خوانش گرفته شد. در این اعلامیه گفته شده که در اکثر ولایات شایعات بخش شده که این مواد مسموم شده برای آینده دختران تاثیرات ناگوار خواهد داشت.

در این اعلامیه آنان از ادارات مسوول خواهان اقدامات جدی در زمینه شده اند.

«زنان افغان از جامعه مدنی، پارلمان، شورای عالی صلح، ا وزارت های معارف، صحت عامه، امور زنان، داخله و ریاست امنیت ملی خواستار اقدامات جدی در برابر افرادی که شاگردان را مسموم می کند، شده اند. واقعات مسمومیت این شاگردان بالای آن عده از فامیل های که در کسب تعلیم و تحصیل اولاد های شان را حمایت می کنند. تاثیر منفی بجا می گذارد. یک تعداد دختران قابل ملاحظه مکاتب خویش را به دلیل ترک می کنند.»

در این اواخر دختران در مکاتب شماری از ولایت کشور مسموم شده اند که به گفته فعالان زن، که این مساله مانع پیشرفت های اجتماعی زنان می شود. کمسیون حقوق بشر افغانستان همچنان در مورد مسمومیت شاگردان ابزار نگرانی کرده خواهان مجازات عاملان این رویداد شده اند.

ثریا صحبرنگ مسوول بخش حمایت از زنان در این کمسیون گفت:
«پیشنهاد کمسیون مستقل حقوق بشر همین بود که این مجرمین در قطار مجرمان دیگر قرار نگیرند. در مورد آنان هر چی زود تر و به گونه سریع باید فیصله صورت گیرد. و این می تواند یک عمل بازدارنده باشد، این موارد باید جلوگیری شود، تا دوباره همچو جرایم تکرار نشود.»

محمد آصف ننگ معین مسلکی و تخنیکی وزارت معارف که به نماینده گی از این وزارت در این کمپاین اشتراک داشت گفت، در مکاتبی که دختران مسموم شده اند اکنون آن مکاتب باز می باشد و شاگردان به مکتب می روند.

آقای ننگ شایعات در مورد مواد مسموم شده را نیز رد کرد، که گویا به آینده دختران تاثیرات ناگوار دارد.

شفیق الله طاهری یکی از سخنگویان ریاست امنیت ملی، که یکی دیگر از اشتراک کننده گان این کمپاین بود گفت، گروه که دختران را مسموم می سازد، شناسایی شده اند و کار بالای دستگیری دیگر اعضا این شبکه ادامه دارد.

وی می گوید، این قضایا از سوی کشور های همسایه به خصوص استخبارات پاکستان، و ایران به همکاری گروه طالبان، شبکه حقانی و جنبش اسلامی ازبکستان انجام می شود.
XS
SM
MD
LG