لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

کسر بودجهء ملی افغانستان رو به افزایش است


حسیب الله موحد معاون اداره احصاییه مرکزی افغانستان
حسیب الله موحد معاون اداره احصاییه مرکزی افغانستان
اداره احصاییه مرکزی افغانستان در ارتباط به کسر بودجه ملی افغانستان ابراز نگرانی کرده و می گوید، که این کسر رو به افزایش است.

این اداره در گزارش سالانه اش گفته است هر چند حکومت افغانستان در ده سال گذشته از پیشرفت های زیاد سخن زده است، اما به منظور از میان برداشتن کسر بودجه کار های اساسی در این کشور صورت نگرفته است.

به گفته اداره احصاییه مرکزی، گزارش سالانه این اداره 70 درصد کسر در بودجه ملی افغانستان را نشان می دهد و لازم است تا برای جلوگیری از آن روی میزان صادرات این کشور بیشتر تمرکز شود.

اداره احصاییه مرکزی افغانستان هشدار می دهد، اگر حکومت افغانستان به خاطر کاهش کسر بودجه ملی این کشور اقدام جدی نکند، دست آورد های ده سال اخیر در افغانستان با تهدید مواجه خواهد شد.

حسیب الله موحد معاون اداره احصاییه مرکزی افغانستان به روز شنبه در صحبت با رادیو َآزادی گفت، که هفتاد درصد کسر در بود جه ملی به میان آمده است.

به گفته او در زمینه کم شدن کسر بودجه در افغانستان راه های باید سنجیده شود:

« یکی از چالش های مهم را که در سالنامه انعکاس دادیم، وضعیت منفی را نشان می دهد که وضعیت مالی افغانستان است یعنی بودیجه مالی سال های 89.88 و 90 یک کسر بزرگ یعنی یکصدو شصت هزار پنجصد نود و هفت میلیون افغانی کسر دارد که تقریبا 70 درصد کسر را نشان می دهد.
کسر بودیجه یک مساله بسیار مهم بوده و یک زنگ خطر به پالیسی سازان و در مجموع به حکومت افغانستان است که باید به گونه کامل متوجه آن باشند.»


تفاوت میان مجموع بودجه و عواید داخلی یک کشور کسر بودجه خوانده می شود.

اداره احصاییه مرکزی افغانستان همه ساله در موارد مختلف سروی و تحقیق را انجام داده و گزارشی را تهیه می کند.

آقای موحد می گوید، که در چند سال گذشته کسر بیلانس تجارت در افغانستان هم چنان بلند رفته است.

به گفته وی، در سال 1390 شمسی افغانستان فقط 6 درصد صادرات و 94 درصد واردات داشته است.

معاون اداره احصاییه مرکزی افغانستان بر تمامی پالیسی سازان ادارات مختلف این کشور انتقاد کرده و می گوید که آنان در جریان سال های اخیر کار های لازم را جهت کاهش کسر در بودجه ملی انجام نداده اند.

در همین حال مقامات وزارت مالیه افغانستان هم چنان کسر در بودجه را می پذیرند، اما می گویند، تلاش دارند که تا سال 2025 میلادی این کسر را از بین ببرند.

نجیب الله منلی مشاور وزارت مالیه در مورد گفت:

« امروز در حدود 60 درصد مجموعه بودیجه ما که شامل بودیجه انکشافی و عادی می باشد. از طریق کمک های مالی تمویل می شود.
یعنی ما یک کسر را در بودیجه داریم و عواید داخلی ما کفایت به بودیجه نمی کند.
در سال های آینده با ایجاد عواید جدید از طریق معادن، زراعت و زیربنا ها و جمع آوری بهتر مالیات، می توانیم عواید داخلی خود را دو چند بسازیم که در نتیجه آن تا سال 2025 میلادی افغانستان صد درصد متکی به خود خواهد شد.»


به اساس گزارش ها، بخش اعظم بودجه ملی افغانستان از کمک های خارجی تامین می شود.

در نشست توکیو که در هشتم ماه جاری میلادی در چاپان برگزار شده بود، جامعه بین المللی تعهد کرد که در چهار سال آینده 16 میلیارد دالر را با یک سلسله شرایط به افغانستان کمک می کند.

آگاهان می گویند که از این کمک های تازه جهان در اجرای برنامه های استفاده شود که می تواند اتکای این کشور را به مساعدت های خارجی تا حدود زیاد کاهش بدهد.
XS
SM
MD
LG