لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

فساد و اختلاس، نگرانی جدی افغانستان و کمک کننده های بین المللی


حکومت افغانستان از کمک کننده گان بین المللی اش خواسته است، لست نام های کسانی را تهیه نمایند که با مقامات بلند رتبه حکومت افغانستان رابطه داشته و قراردادهای پرمنفعت را از آن خود کرده اند. این تقاضا به هدف مبارزه جدیتر برضد فساد گسترده اداری در افغانستان صورت می گیرد که کمک کننده گان بین المللی از آن، عمیقاً نگران اند.

فساد و اختلاس از نگرانی های جدی حکومت افغانستان و کمک کننده گان بین المللی آن است. کشورهای کمک کننده به افغانستان در کنفرانس توکیو خواستند حکومت باید در بدل کمک های 16 میلیارد دالری آینده به آن کشور باید برضد فساد و اختلاس مبارزه کند. رییس جمهور کرزی به نوبه خود جامعه بین المللی را متهم کرده است که قرارداد پروژه های وسیع را با کسانی امضا می کند که به مقامات بلند رتبه حکومت افغانستان وابسته اند.

یک مقام حکومت افغانستان که نخواسته است نامش افشا گردد به آژانس خبری رویترز گفته است، ما در راستای مبارزه با فساد در خارج از حکومت، از سفارت های امریکا، بریتانیا و مقامات ناتو تقاضا کرده ایم، نام های قراردادی های را به ما بدهند که با مقامات ارشد حکومت رابطه دارند. ما پلان داریم برضد فساد در هر سویه، هم در داخل حکومت و هم خارج از آن، مبارزه کنیم.

بر اساس گزارش اداره ترانسپرینسی انترنشنل که مرکز آن در برلین است افغانستان یکی از کشور های است که در آن، فساد اداری گسترده یی وجود دارد.
گفته می شود بخش زیاد از میلیاردها دالری که برای پروژه های بازسازی افغانستان کمک شده است، بخشی از آن به کسانی که با خانواده کرزی رابطه دارند رفته و این مساله، محبوبیت رییس جمهور افغانستان را خدشه دار کرده است.

به گفته یک مقام افغان، قراردادی ها اغلباً از نام مقامات ارشد افغان سو استفاده نموده ده های میلیون دالر را از پروژه های بازسازی به دست می آورند. رییس جمهور کرزی ماه گذشته قبل از اجلاس توکیو در پارلمان افغانستان گفت، فساد در افغانستان به اوجش رسیده است و باید برای جلوگیری از آن، اقدامات جدی و موثر صورت گیرد.

آقای کرزی تعهد وارد نمودن اصلاحات اداری از بالا به پایان در حکومتش را نمود، تعهدی که از سوی جامعه بین المللی استقبال شده است.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی گفته است، این دستور آقای کرزی مبنی بر ورود اصلاحات اداری به زودی امضا شده و رسمی خواهد شد ولی وی این گزارش ها را رد کرد که گویا تعدادی از وزرای کابینه و والی ها، به دلیل فساد و اختلاس، برکنار خواهند شد.
فیضی گفت به هر وزارت وظیفه و برنامه سپرده خواهد شد که به منظور جلوگیری از فساد دراین ادارات، اصلاحاتی را وارد نمایند.
XS
SM
MD
LG