لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

پنیتا: امریکا اجازه نمیدهد که ایران به سلاح اتومی دست یابد


لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا
لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا
لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا به روز چهارشنبه در شهر بندری اشکیلون در جنوب اسراییل گفت، ایالات متحده امریکا اجازه نخواهد داد ایران به تولید و انکشاف سلاح اتومی دست بیابد.

وزیر دفاع امریکا که در یک کنفرانس مشترک خبری با ایهود بارک وزیر دفاع اسراییل با خبرنگاران صحبت می کرد گفت، ایالات متحده امریکا قبل از اینکه به اقدات نظامی علیه ایران بپردازد، تمام تلاش های دیپلوماتیک را در جهت متوقف ساختن پروگرام های اتومی ایران بخرچ خواهد داد.

او گفت، در صورت ناکام شدن تلاش های دیپلوماتیک، من بحیث وزیر دفاع مسوولیت دارم تا یک سلسله انتخاب به شمول انتخاب نظامی را برای رییس جمهور تهیه نمایم.

وزیر دفاع امریکا افزود، جلوگیری از انکشاف سلاح اتومی ایران، یکی از اولویت های امنیتی اداره رییس جمهور اوباما می باشد و در این ارتباط تمام انتخاب به شمول اقدامات نظامی بالای میز قرار دارد.

ایهود بارک وزیر دفاع اسراییل گفت، کاملاً ناممکن است ایران را با وضع تحریم و تلاش های دیپلوماتیک متقاعد ساخت تا پروگرام های اتومی اش را متوقف بسازد.

بنیامین نتانیاهو صدراعظم اسراییل نیز از روز سه شنبه به این طرف، در یک سلسله مصاحبه ها با تلویزیون ها در اسراییل گفته است، هنوز او تصمیم نگرفته که آیا علیه ایران به اقدامات نظامی دست بزند یا خیر. زیرا اسراییل و بسیاری از کشورهای غربی به این باور اند که ایران در تحت پوشش پروگرام اتومی ملکی، برای انکشاف سلاح اتومی تلاش دارد.
در عین زمان، صدراعظم اسراییل هوشدار داد که بخاطر تضمین امنیتی، اسراییل بالای هیچ کشوری حتی ایالات متحده امریکا هم اتکا نخواهد داشت.

از پنیتا سوال شد، اگر اسراییل به صورت یک جانبه علیه ایران عمل کند، عکس العمل اداره اوباما در این مورد چه خواهد بود؟

وزیر دفاع امریکا صرف جواب داد: « ما به استقلال و حاکمیت ملی اسراییل احترام می گذاریم.»

در عین زمان، وزیر دفاع اسراییل از وزیر دفاع امریکا بخاطر تقویت روابط میان دو کشور تشکر نمود و گفت، با وصف فشار ها، جمهوری اسلامی ایران به غنی سازی یورانیوم که از آن برای انکشاف سلاح اتومی استفاده می شود، ادامه می دهد.
XS
SM
MD
LG