لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۴

اقتصاد ایران تحت حمله قرار دارد


تهران برای مقابله با این نبرد مالی که از خارج بر این کشور تحمیل شده، در حال ساخت یک سلاح جدید می باشد.

این سلاح جدید، چیزی دیگر به جز از اقتصاد مقاومتگر نیست.

هدف از این ابزار جدید، افزایش محصولات صنایع و تقویت ساینس است تا نوآوری های تکنالوژیک ایران را انکشاف بدهد و اقتصاد این کشور را از وابستگی شدید به عواید نفت دور سازد.

آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران در طرح این ستراتیژی گفت که وابستگی کشورش به عواید نفت، به یک اعتیاد مخرب می ماند و افزود که باید راه حل برای آن جستجو شود.

رهبر مذهبی ایران در سخنرانی اش در 29 ماه جولای که از طریق رادیوی دولتی ایران به نشر رسید، به تحقیق کننده گان و مخترعان گفت:

« باور داریم که ایران روزی به جای می رسد که اگر ضرورت باشد، قادر به بستن چاه های نفت خود خواهد شد.»

اما به نوشتهء گزارش مرکز خبر رادیو آزادی برای رسیدن ایران به آن روز راه درازی در پیش است.

همزمان با این، مهر داد عمادی یک اقتصاددان در لندن گفت، رسیدن ایران به یک چنین ظرفیت اگر ناممکن نباشد، حداقل غیر محتمل است، زیرا ذخایر نفت این کشور در حال تمام شدن می باشد:

« ایران برای پروژه های صنایع خود با کمبود شدید اسعار مواجه می باشد. این پروژه های صنعتی، پروژه های اند که در حقیقت می توانند در افزایش صادرات اشیای تولیدی، ایران را کمک کنند و مهم تر از آن، ما در حال حاضر، در جای قرار داریم که 75 درصد مصرف مواد غذایی که از خارج وارد می شوند، به طور مستقیم از طریق اسعاری که از مدرک صادرات نفت بدست می آید، تمویل می شوند. بناءً اقتصاد ایران نه از طریق حفظ اسعار و نه از طریق ظرفیت ها برای صادرات در عرصه های دیگر، نجات نخواهد یافت.»

گزارش می نویسد که ایران در زمینهء مانور مالی از یک وضعیت خوبی برخوردار نیست.

تعزیرات وضع شده توسط ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا، بانک مرکزی ایران را از استفادهء معاملات بین المللی سویفت برای انتقال پول منع قرار داده و کشورها را مانع شده تا نفت را از ایران وارد کنند و بر صادرات شرکت های بین المللی به ایران قیودات وضع کرده است.

این تعزیرات همچنان به صنایع و سکتورهای بدیل اقتصادی که ایران به کمک آن می تواند ستراتیژی کنونی خود را انکشاف دهد، نیز صدمه وارد کرده است.

ایران همچنان برای ثبات مالی خود به ایجاد صنایع به حیث یک منبع عایداتی می نگرد. اما در این عرصه نیز ممانعت های وجود دارند.
XS
SM
MD
LG