لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

یک حرکت مهم مرسی علیه نقش ارتش در سیاست مصر


محمد مرسی رییس جمهور جدید مصر اخیراً دو جنرال کلیدی شورای عالی قوای مسلح مصر را از وظایف شان سبکدوش نمود و به تقاعد سوق داد. با بر کناری این دو شخصیت نظامی، رییس جمهور مصر یک بار دیگر به قلمرو نا شناخته و نا معلوم داخل شد.

رادیو آزادی در یک مصاحبه یی با داکتر مها اعظم از مرکز موسسه تحقیقاتی چتام هوس لندن راجع به اثرات این حرکت رییس جمهور مصر و پی آمد آن در آینده مصاحبه ای انجام داده است:

از داکتر مها اعظم سوال شد، دستور محمد مرسی رییس جمهور مصر مبنی بر تقاعد دو رهبر نظامی، فیلد مارشال محمد حسین طنطاوی و لوی درستیز سمیع عنان را چگونه می بیند؟

داکتر مها اعظم جواب داد:
« من فکر می کنم، این یک حرکت مهم علیه نقش ارتش در سیاست مصر است. این حرکت بازتابی از قدرت مرسی علیه دو شخصیت کلیدی در شورای عالی قوای مسلح می باشد که نقش مهمی در دوره انتقال بعد از سقوط رژیم حسنی مبارک داشتند و این حرکت از آنچه که انتظار می رفت زودتر صورت می گیرد. »

از مها اعظم سوال شد، بادر نظر داشت نقش نیرومند آنها در سیاست مصر، آیا ارتش این دستور را می پذیرد؟

اعظم جواب داد:
« ما باید درک کنیم که اردو از نظر سیاسی لزوماً نمایندگی از یک بلاک نمی نماید. آنهایی که برکنار شدند در سطح بالایی اردو قرار داشتند. ممکن کسانی در اردو باشند که احساس کردند موسسه یا نهاد آنها در جریان دوره انتقال به علت عدم محبوبیت جنرال (فیلد مارشال) طنطاوی و شورای عالی قوای مسلح بطور عموم ضعیف شده است. بنابرین، در حقیقت برکناری این دو شخصیت چیزی بود که شاید برای بسیاری در اردو و همچنان در صحنه سیاسی در مصر خوش آیند باشد. »

از مها اعظم سوال شد، عکس العمل احزاب سیاسی، سیکولار یا غیر مذهبی و احزاب لبرال بطور مشخص در مورد این برکناری ها چه خواهد بود؟

اعظم جواب داد:
« این چیزیست که به یک حساب آنها را در یک وضع دشوار قرار می دهد. زیرا احزاب سیکولار یا غیر مذهبی و نیروهای سیاسی می خواستند که طنطاوی و شورای حاکم نظامی از سر راه دور شوند و آنها می خواهند مصر بسوی یک جامعه مدنی حرکت کند. بناً آنها از بسیاری جهات از برکناری طنطاوی استقبال خواهند کرد و در عین زمان آنها از صلاحیت و محبوبیت رو به افزایش مرسی در نتیجه این حرکت ها در سطح جامعه نگرانی و تشویش دارند. »

از مها اعظم سوال شد، نظر شما در مورد تقرر محمد مکی قاضی سابق اصلاح طلب بحیث معاون رییس جمهور چیست؟

اعظم جواب داد:
« رییس جمهور مرسی می خواهد تا یک اندازه رضایت عمومی و تداوم را حفظ کند. او با مهارت کامل با بازیگران مختلف سیاسی کار می کند. انتخاب شخصیت های مختلف مشخصاً بعد از بر طرفی این دو جنرال کلیدی، منعکس می سازد که عین روند رضایت عمومی تا اندازه حفظ می شود و او بازی را از لحاظ انتخاب معاون رییس جمهور و وزیر دفاع با دقت کامل بازی می کند. »
XS
SM
MD
LG