لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

حضور ایران در سوریه روزتاروز بیشتر شده می رود


وزیر دفاع ایالات متحدهء امریکا لیون پنیتا گفته است که وزارت دفاع این کشور در مورد ایجاد ساحهء منع پرواز در سوریه به طور جدی فکر نمی کند.

این اظهارات در حالی است که گزارش ها از افزایش حملات هوایی حکومت سوریه بر نیروهای شورشی حکایت می کنند.

پنیتا همچنان ایران را به داشتن نقش بزرگ در منازعهء سوریه متهم کرد و گفت: که این کشور تلاش های را به هدف آموزش ملیشه ها برای رزمیدن در صفوف نیروهای اسد به خرج داده است.

« ما شاهد افزایش حضور ایران استیم و این مساله برای ما عمیقاً نگران کننده است. فکر نمی کنیم که ایران درین زمان مجبور باشد که این نقش را ایفا کند. این خطرناک است و سبب افزایش کشتار در سوریه می شود. این عملکرد ایران سبب تقویت رژیمی می شود که ما فکر می کنیم سرانجام باید سرنگون شود. »

از سوی دیگر، لوی درستیز قوای مسلح ایالات متحده امریکا جنرال مارتین دیمپسی به خبرنگاران گفت که از ملیشه های طرفدار حکومت به این دلیل استفاده می شود تا فشار از روی شانه های اردوی سوریه کم شود.

« اردوی سوریه از حدود هژده ماه به این سو می جنگد و در چنین یک حالت هر اردو باید بهای را بپردازد. در حالی که تعزیرات بر سوریه وضع شده و فشارهای دیگر هم موجود است، اردوی این کشور با مشکل تدارکات مواجه شده. آن ها از لحاظ روحیه هم دچار مشکل شده اند. بنابرین، من فکر می کنم که به همین دلیل است که ایران تلاش هایش را به ایجاد یک چنین نیروی ملیشه افزایش داده تا فشار را از روی اردوی سوریه کاهش بدهد. »

ایران که در سرکوب شورشیان با رژیم بشارالاسد در داخل سوریه کمک کرده، روز سه شنبه در جریان اجلاس سران کشورهای اسلامی در شهر مکه خواهان یکپارچگی مسلمانان شد.

ریاض حجاب صدراعظم سابق سوریه که هفتهء گذشته روابط خود را رژیم سوریه قطع کرد و به اردن پناه گزید، به خبرنگاران گفت که رژیم اسد قسمت های اندکی از سوریه را در اختیار خود دارد و در حال سرنگون شدن است.

او که یک ماه قبل به حیث صدراعظم سوریه تعیین شد،ادعای حکومت را رد کرد که گویا از وظیفه برکنار شده است.


مصطفی صدیقی
XS
SM
MD
LG