لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

«یک سایت انترنتی قزاقستان بدترین راننده آن کشور را انتخاب می کند»


یک سایت مشهور انترنتی قزاقستان به بیننده گان خود اجازه داده است تا بد ترین نمونه های پارک کردن موتر ها و تخلف راننده گان را در آن سایت نشر کنند.

اینک پولیس شهر الماتا نیز به این سایت پیوسته و می خواهد از طریق آن راننده گان بد و متخلف را جریمه کند.

سوسلیگن (So Slegin) یک پروگرامر باشندهء الماتا بزرگترین شهر قزاقستان، یک سایت انترنتی را به نام اوسل پارکینگ (oselparking) ایجاد کرده است که «مانند یک سادلوح پارک کرده ام» معنی می دهد. وی به بیننده گان این سایت اجازهء نشر و پخش عکس های دریوران متخلف را داده است.

در سایت انترنتی اوسل پارکینگ (oselparking) عکس های موتر های را می توان دید که پیاده رو ها، راه های دخولی کودکستان ها و یا هم پارک های بازی اطفال را مسدود ساخته اند.

بیننده گان سایت انترنتی اوسل پارکینگ (oselparking) بعد از داخل شدن در این سایت، خودشان می توانند عکس های متخلفین از قوانین ترافیک را نشر کنند. بیننده گان سایت می توانند در مورد بدترین راننده رای داده، متخلف ترین و بدترین رانندهء قزاقستان را خودشان انتخاب کنند.

اوسلیگن این سایت را به کمک سه تن دیگر پیش می برد. وی روزانه هزاران عکس را نه تنها از شهر الماتا، بلکه از سرتاسر قزاقستان دریافت می کند.

اینک سایت انترنتی اوسل پارکینگ (oselparking) در قزاقستان چنان مشهور شده است که پولیس شهر الماتا نیز به آن پیوسته و برای تشخیص و بررسی صحت عکس ها از بیننده گان این سایت تقاضا کرده است تا هنگام نشر عکس های متخلفین، محل و وقت گرفتن عکس ها را نیز درج کنند تا پولیس بتواند با استفاده از آن راننده گان متخلف را تشخیص و مجازات کند.

این عمل سوسلیگن (So Slegin) در قزاقستان نخستین حرکت این نوع در جهان نمی باشد. در سال 2010 همچو سایت انترنتی در روچستر(Rochester) نیویارک ایجاد شد. لبنان نیز یک کمپاین وسیع انترنتی را به خاطر راننده گی مصوون براه انداخته است.

تقسیم عکس ها از طریق شبکه های رسانه های اجتماعی همچو فلکرر(Flickr) و تامبلر(Tumblr) در مورد تخلفات ترافیکی نیز به مستند سازی همچو موارد مساعدت می کند.

با آنکه در سال 2008 پولیس انگلستان علاقمندی سایت های انترنتی به گزارش دهی در مورد تخلفات ترافیکی نکوهش کرد، اما در این اواخر پولیس لندن مهربانتر شده، یک سایت انترنتی را به نام «جادهء مصوون» ایجاد کرده، به مردم اجازهء گزارش دهی در مورد تخلفات را داده است.

با موجودیت کمره های تعبیه شده در وسایط و حتی کلاه های بایسکل و موتر سایکل، سیستم ها ایمنی خانه ها و مهمتر از همه تلیفون های موباییل، اینک ابتکارات مانند سایت انترنتی اوسل پارکینگ (oselparking) ممکن تر، ساده تر و ارزانتر از هر زمان دیگر شده است. نکته منفی استفاده از تکنولوژی هنگام راننده گی اینست که دریوران وقت بیشتر را با تلیفون های موباییل شان صرف کرده، توجه شان از جریان ترافیک به مسایل دیگر معطوف شده، خود باعث افزایش حوادث ترافیکی می شوند.
XS
SM
MD
LG