لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

اقدامات احتیاطی اضافی برای کارمندان قراردادی نیروهای ایتلاف


در یک سند ناتو که در اختیار وال ستریت ژورنال قرار گرفته، برخی از اقدامات احتیاطی اضافی برای کارمندان قراردادی ایتلاف برجسته شده اند. سفر قراردادی ها به وسیلهء کاروان های زره پوش مجهز با سیستم مخابراتی نظامی، GPS یا سیستم تعین موقعیت و سلاح های مخصوص شامل این اقدامات می شوند.

یک سخنگوی ماموریت آموزشی ناتو در افغانستان ستیف نیتا تایید کرده است که ایتلاف تحت رهبری ایالات متحده امریکا دستور داده تدابیر شدیدتر محافظوی برای افراد قراردادی در افغانستان اتخاذ شوند.

اما نیتا گفته است پالیسی ایتلاف ایجاب نمی کند تا تدابیر خاص حفاظتی را مورد بحث قرار بدهد.
او هم چنان گفت:
« ما در پالیسی خود در مورد قراردادی های ما تجدید نظر کرده ایم. محافظت از قوا یک عنصر اساسی عملیات ما در این جا است و ما احساس می کنیم کارکنان ما درک می کنند که این اقدامات بخاطری تطبیق می شوند که تا حد امکان فضای امن ایجاد شود. »

به گزارش روزنامه وال ستریت ژورنال تدابیر خاص حفاظتی برای کارمندان قراردادی ایتلاف در افغانستان در ماه های اخیر روی دست گرفته شده اند. این تدابیر در حالی اتخاذ شده اند که حملات افراد ملبس با یونیفورم پولیس و اردوی ملی افغانستان بر عساکر خارجی در افغانستان افزایش یافته اند.

نیویارک تایمز نیز در یک گزارش به این حملات اشاره کرده و نوشته است این مساله میان مشاوران خارجی و همکاران افغان شان فاصله ایجاد می کند. در این گزارش گفته شده است، حملات موسوم به Green-on-Blue یا سبز بر آبی سبب دلسردی مشاوران خارجی شده و کیفیت برنامه آموزش نیروهای افغان را پایین می آورد.

به گزارش نیویارک تایمز، طالبان نیاز ندارند در میدان جنگ برنده شوند، بلکه ضرورت دارند تا میزان حمایت جامعهء بین المللی و مردم افغانستان از حکومت این کشور کاهش یابد. شماری از کارشناسان افغان هم می گویند، طالبان با سازمان دهی حملات افراد ملبس با لباس نیروهای افغان بر عساکر خارجی، چندین هدف را دنبال می کنند.

به گفتهء کارشناسان، این اهداف شامل ایجاد فاصله میان حکومت و شرکای خارجی اش و از بین بردن فضای اعتماد میان دو طرف اند. اما طالبان تا چه حد توانسته اند به اهداف خود برسند؟ معین پیشین وزارت دفاع ملی افغانستان جنرال عتیق الله بریالی در صحبت با رادیو آزادی به این پرسش پاسخ داد.

« آنها با ایجاد و اعمال تلفات دنبال آن اند که حس حرمان و مایوسیت را در میان مردم کشور های ناتو انتقال بدهند و مردم این کشور ها را مجبور بسازند تا نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. در این عرصه زیاد موفق نبوده اند، زیرا بیشتر هدف گیری ها مربوط نیروهای انگلیس و امریکایی می شود. بناً طالبان در دو هدف اساسی، اعمال تلفات و ایجاد بی اعتمادی میان نیروهای افغان و ناتو موفق بوده اند. »


به گزارش وال ستریت ژورنال، در جریان دو هفته اخیر، حد اقل 10 عسکر امریکایی در نتیجهء حملات نیروهای افغان بر آنها کشته شده اند. از آغاز امسال تا اکنون 31 حمله از سوی افراد ملبس با لباس نیروهای افغان بر عساکر خارجی صورت گرفته اند. نیویارک تایمز گفته است، در این حملات 40 تن کشته شده اند.

این مساله نگرانی مقام های ارشد ایالات متحده به شمول رییس جمهور این کشور را بر انگیخته است. یکی از اهداف سفر لوی درستیز ایالات متحده امریکا به افغانستان نیز بحث روی این مساله بود.

جنرال مارتین دیمپسی در دیدار با مقام های نظامی افغان و قوماندانان امریکایی در افغانستان در هفته جاری روی افزایش حملات پولیس و اردوی ملی افغانستان بر عساکر امریکایی تمرکز کرد.
XS
SM
MD
LG