لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

مخالفان در بلخ خواهان گرفتن مسوولیت امنیت منطقه شان هستند


مخالفان مسلح که با دولت یکجا شده اند خواهان گرفتن مسوولیت امنیتی مناطق شان اند، اما قوماندان امنیه ولایت بلخ می گوید، هیچ گاهی هم آنها را در صفوف نیروهای امنیتی شامل نخواهند کرد.

جمال الدین یکی از قوماندان مسلح مخالف دولت که با پروسه صلح پیوسته می گوید، دولت باید به وعده های خویش صادق باشد و آن را عملی نمایند.

نامبرده می گوید، من از چند سال در ولسوالی چهار بولک و بلخ با طالبان فعالیت داشتم و برای ما وعده داده شده بود در صورت که با دولت یکجا شوند مسوولیت امنیت مناطق شان به آنها سپرده خواهد شد.

وی می گوید، ما حاضر هستیم که امنیت محیط و منطقه خویش را در کنار نیروهای امنیتی تامین نمایم.

"از حکومت می خواهم و خواهش می کنم که وقتی من اینجا آمدم باید دولت به وعده های خود عمل نمایند من می خواهم امنیت منطقه خود را به دوش خود بگیرم و باید مسوولیت امنیتی مناطق ما به ما داده شود تا با مردم خود یکجا زندگی نمایم من به همین منظور به اینجا آمدم."

قوماندان جمال می گوید، در صورت که مسوولیت امنیتی برایشان سپرده شود بهتر از دیگران امنیت را تامین خواهد کرد.

اما مقامات پولیس در ولایت بلخ می گوید، هیچ گاهی هم مخالفان مسلح دولت را در صفوف نیروهای امنیتی شامل نخواهد کرد.

جنرال محمد سالم احساس قوماندان امنیه ولایت بلخ می گوید، ما از نیرو فزیکی شان مطابق به طرزالعمل وزارت امور داخله استفاده نموده و امنیت آنها را تامین می نمایم.

"برادرهای که با ما در پروسه صلح می پیوندند دیگر نمی شود که یک میل سلاح کهنه آنها را بگیریم و سلاح جدید را به شانه آنها بی اندازیم ما از قوه فزیکی آنها کار گرفته و مطابق به طرزالعمل وزارت امور داخله آنها را نمی توانیم در صفوف نیروهای امنیتی شامل سازیم، زمینه کار را فراهم می سازیم و مطابق به هدایت کمسیون صلح برایشان زمینه زندگی آرام و آزاد را فراهم می سازیم."

در همین حال داکتر افضل حدید ریس شورای ولایتی بلخ می گوید، ما به کسان که با دولت یکجا می شوند نباید وعده های دروغین دهیم و باید مطابق به صلاحیت ها و امکانات دست داشته خویش به آنها برخورد نمایم.

در ولایت بلخ در چند ماه اخیر پروسه یکجا شدن نیروهای مخالف دولت سریع شده و در یازده ماه اخیر بیش از 200 تن از مخالفین با دولت در دو ولسوالی چهار بولک و چمتال یکجا شده اما امنیت این دو ولسوالی اکنون هم امن نیست و در این روز ها به هر یک از این ولسوالی ها تشکیل 300 نفری از پولیس محلی نیز از جانب وزارت امور داخله منظور شده است.


عبدالطیف سهاک
XS
SM
MD
LG