لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

«عملیات شبانه در ارزگان به اجازه مقامات افغان صورت گرفته است»


آسترالیا، اظهارات رییس جمهور کرزی را رد کرد که گویا حملهء شبانهء اخیر نیروهای آسترالیایی در ولایت ارزگان بدون مجوز مقامات محلی اجرا شده بود. در نتیجه این حمله 2 تن کشته شده اند.

کابل، آسترالیا را به خاطر انجام این حمله که به دنبال کشته شدن عساکر آسترالیایی توسط یک سرباز منحرف شدهء افغان انتقاد کرده و این عملیات نظامی را خودسرانه خوانده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در یک اعلامیه گفته است:
« رییس جمهور افغانستان عملیات نیروهای آسترالیالیی را در ارزگان تخطی از تفاهم نامهء امضاء شده میان افغانستان و ناتو در مورد عملیاتی نظامی خاص، می داند. »

اما وزیر دفاع آسترالیا امروز گفته است که عملیات در ولایت نسبتاً نا آرام ارزگان با مجوز کامل، به اشتراک 60 عسکر آسترالیایی و 80 عسکر افغان انجام یافته و مطابق مواد تفاهم نامه بوده است.

ستیفان سمیت گفت:
« اعلامیه روزشنبه ریاست جمهوری افغانستان در ارتباط به اینکه این عملیات، بدون اجازه انجام یافته، نادرست است. »

وی گفت، آسترالیا از اظهارات حامد کرزی مایوس شده و آن را سوء تفاهم خوانده است.

وزیر دفاع آسترالیا گفت، این عملیات که به اجازه والی و قوماندان امنیه ولایت ارزگان به هدف گرفتاری مرد افغان که متهم به کشتن سه عسکر آسترالیایی بود، به راه انداخته شد. به گفتهء وی در نتیجه این عملیات دو شورشی کشته و یک تن دیگر آن دستگیر شد.

گونتر کتس یک سخنگوی نیروهای آیساف در کابل نیز گفت که این عملیات به اجازهء والی ارزگان انجام شده است.

ستفان سمیت وزیر دفاع آسترالیا گفت، مردی که دستگیر شده و در بازداشت قرار دارد، مظنون به کمک و یا تلاش به کمک با حکمت الله عسکر افغان بود که بعد از کشتن سه عسکر آسترالیایی فرار کرد.

این گونه حملات عساکر افغان، نیروهای خاص ایالات متحده امریکا در افغانستان را، وادار ساخت تا روند آموزش حدود 1000 عسکر و پولیس افغان را به حالت تعلیق قراردهد. گفته می شود در جریان امسال بیش از 30 حمله از سوی نیروهای افغان علیه قوای خارجی در افغانستان صورت گرفته است.

ستفان سمیت گفت، آسترالیا و نیروهای بین المللی تا هنوز به تعقیب حکمت الله می باشند و آنها تاکنون در ارتباط به انگیزهء که او چرا دست به این اقدام زده، به نتیجهء نه رسیده اند.

وزیر دفاع آسترالیا در ارتباط به انگیره های این چنین حملات گفته بود که منازعات شخصی، اختلافات فرهنگی و نفوذ طالبان بالای این افراد، دلایل بروز چنین حملات می باشد.

طالبان مسلح مسوولیت تمام این چنین حملات را بدوش گرفته اند. اما اسناد نشان می دهند که در عقب فیصدی اندک این چنین حملات دست طالبان نهفته است.
XS
SM
MD
LG