لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

ایران تایید کرد که در سوریه حضور نظامی دارد


قوماندان سپاهء پاسداران انقلاب اسلامی ایران تایید کرد که اعضای سپاهی پاسداران در فراهم آوری تجهیزات و لوازم غیر نظامی سوریه را کمک می کنند و گفت که اگر سوریه متحد نزدیک ایرانT مورد حمله قرار گیرد، تهران درعرصه نظامی آن را نیز کمک خواهد کرد.

محمد علی جعفری قوماندان سپاهی پاسداران انقلاب اسلامی ایران که دیروز در یک نشست خبری صحبت می کرد، برای اولین بار تایید کرد که ایران در سوریه حضور نظامی دارد.

کشورهای غربی و گروه های مخالفین از دیر زمانی بد گمان بودند که ایران در سوریه عسکر دارد. اما ایران این موضوع را رد می کرد.

خبرگزاری ایسنا از کنفرانس خبری دیروز قوماندان سپاهی پاسداران انقلاب اسلامی ایران نقل قول کرده که می گوید، تعدادی از نیروهای قوای قدس در سوریه حضور دارند، ولی گفت که این به منزلهء حضور نظامی ایران در این کشور نیست.

محمد علی جعفری به شماری این نیروها اشاره نکرد، اما گفت که آنها به سوریه کمک های فکری و مشورتی می کنند.

به نوشتهء رویترز، ایران از آغاز بحران در سوریه با توجه به نقش آن کشور به حیث جزء محور اساسی مقاومت علیه اسراییل و کشور های سنی عرب از رییس جمهور بشارالاسد، حمایت کرده است.

محمد علی جعفری قوماندان سپاه پاسداران انقلاب ایران همچنان گفت، اگر سوریه مورد حمله قرار گیرد، ایران پالیسی اش را تغیبر داده، کمک نظامی را نیز به سوریه پیشنهاد خواهد کرد:

« بطور مشخص می گویم که اگر سوریه مورد حملهء نظامی قرار گیرد، ایران از این کشور حمایت نظامی می کند. ولی این وابسته به شرایط می باشد.»

تحلیل گران می گویند، از دست دادن سوریه به حیث متحد مهم ایران، قابلیت این کشور را در برابر تهدید های اسراییل از طریق جنبش حزب الله لبنان، تضعیف خواهد کرد.

محمد علی جعفری در این نشست خبری، احتمال حملهء نظامی اسراییل بر ایران را نیز رد کرده گفت:

« برآورد ما این است که اسراییل در این کار موفق نمی شود، چون عاقبت این کار مشخص است. بخصوص چونکه امریکا در اطراف ایران آسیب پذیری های زیاد دارد. یعنی حضور پایگاه های نظامی مختلف و نیرو های زیاد در اطراف ایران دارد که در تیررس توان موشکی (راکتی ) ایران قرار دارد و سایر توانمندی های دیگر که سپاهی پاسداران دارد، بخصوص از حمایت که مسلمانان جهان و منطقه از ایران اسلامی خواهند داشت، اینها نکات اند که آنها را از حمله بر ایران باز می دارد.»

قوماندان سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی ایران در این کنفرانس خبری در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران نیز اشاره کرده و گفت، سپاه در این مورد کدام تهدید را احساس نمی کند و به همین لحاظ نیازی نمی بیند که کدام اقدام خاص را انجام دهد.
XS
SM
MD
LG