لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

هیلاری کلنتن: مهم ترین شاهرگ رژیم سوریه، ایران است


هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به روز جمعه در حاشیه اجلاس اسامبله عمومی ملل متحد در نیویارک گفت، مهم ترین شاهرگ که سوریه را زنده نگهداشته، ایران است.

وزیر خارجه امریکا:

« بیایید صادقانه صحبت کنیم، مهم ترین شاهرگ رژیم سوریه ایران است. هفته گذشته، یک مقام بلند پایه ایرانی علنی اعتراف نمود که اعضای سپاه پاسداران انقلاب ایران در داخل سوریه فعالیت می کنند. اینجا دیگر هیچ شک و تردید وجود ندارد که ایران هر چه در توان دارد انجام می دهد تا عمال و دوستان خود را در دمشق حمایت نماید.»

وزیر خارجه امریکا در جریان ملاقات که با دوستان سوریه در حاشیه اجلاس اسامبله عمومی ملل متحد داشت، پانزده ملیون دالر تجهیزات غیر نظامی عمدتاً سامان آلات مخابراتی و 30 ملیون دالر کمک های بشری به مخالفین حکومت سوریه تعهد نمود.

دوستان سوریه یک ایتلاف است شامل ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب.

کشور های بریتانیا و فرانسه هم تجهیزات به ارزش ملیون ها دالر تعهد نمودند.

نبیل العربی سکرتر جنرال اتحادیه عرب هم در جریان ملاقات با مخالفین رژیم اسد گفت، باید یک دوره انتقالی در سوریه بوجود بیاید تا رژیم موجود رییس جمهور اسد به یک رژیم دیگر تغییر کند.

سکرتر جنرال اتحادیه عرب افزود:
« آنچه مهم است و روی آن در جینوا پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد موافق شد این بود که، ما باید یک دوره انتقالی را آغاز کنیم. دوره انتقالی به این معنی که رژیم فعلی اسد به یک رژیم دیگر تغییر بیابد، چیزی که آرزو و حق مردم سوریه می باشد.»

در عین زمان، عراق پیشنهاد نموده تا در مذاکرات روی دوره انتقالی میانجی گری نماید.

هوشیار زباری وزیر خارجه عراق در یک مصاحبه به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفت، هدف پیشنهاد این بود تا رژیم اسد و مخالفین را در یک مجلس که در آن نه نماینده از گروپ های مخالف رژیم اسد و دوستان سوریه باشد گرد هم جمع کند.
XS
SM
MD
LG