لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

اردوغان: زمان کودتاه های نظامی در ترکیه دیگر تمام شده است


رجب طیب اردوغان صدراعظم ترکیه دیروز از موقف کشورش به حیث یک دموکراسی روبه بهبود توصیف نموده گفت، حزب بر سر اقتدار عدالت و ترقی، بعد از 10 سال در قدرت، مثالی خوبی برای جهان اسلام شده است.

وی در حضور چندین رهبر منطقه و هزاران تن از اعضای حزب عدالت و انکشاف در کنگره سالانه این حزب گفت، زمان کودتاه های نظامی در ترکیه دیگر تمام شده است. اردوغان این را هم بیانداشت که به اقدامات بیشتر برای ورود تعدیلات در قانون اساسی ترکیه و تغیر در روابط با نفوس 15 میلیونی کرد در آنکشور، نیاز است.

اردوغان در جریان بیانیه دو و نیم ساعته اش گفت، ما خود را دموکرات های محافظه کار عنوان می کردیم، ما حقوق و آزادی های اساسی را مورد تمرکز قرار داده، تغیرات را وارد نمودیم. این اقدام ما فراتر از مرزهای ترکیه رفته و مثالی خوبی برای کشورهای دیگر مسلمان شده است.

در کنگره سالانه حزب بر سر اقتدار ترکیه، محمد مرسی رییس جمهور مصر، الماس بیک اوتنبایوف رییس جمهور قرغزستان و مسعود برزانی رهبر کردهای عراق نیز شرکت داشتند.

این حزب به رهبری صدراعظم ارودغان از سال 2002 به این طرف، سه بار به طور پیهم برنده انتخابات شده و به دوره های از حکومت های شکنند ایتلافی در ترکیه خاتمه داد، حکومت های هایی که بیشتر، در اثر کودتاه های نظامی سقوط کردند.

اقتصاد ترکیه در دوره حزب عدالت و ترقی رشد قابل ملاحظه یافته است و ترکیه به حیث یکی از بازیگران عمده منطقوی قد اعلم نموده و متحدین ترکیه این کشور را، به حیث مثالی خوبی برای یک دموکراسی با ریشه های اسلامی، می شناسند.

خالد مشعل رهبر گروه فلسطینی حماس که در تبعید به سر می برد، در کنگره دیروز در انقره گفت، ترکیه تصویر روشن از اسلام را به جهان نشان داده است. مشعل خطاب به اردوغان گفت، شما نه تنها رهبر ترکیه بلکه رهبر مسلمانان جهان نیز هستید.

منتقدین اردوغان وی را متهم می کنند که پالیسی مستبد را پیش گرفته است. به گفته آنها، اردوغان برای خاموش ساختن مخالفین سیاسی اش از محاکم استفاده می کند و هم نتوانسته است نقطه ختمی را برای جنگ بیست و هشت ساله در جنوبشرق کرد نشین ترکیه بگذارد.

واشنگتن ترکیه را از نقش عمده دیپلوماتیک برای حل معضله کشور همسایه سوریه، برخوردار می داند. اردوغان اخیراً، روسیه و ایران را که از رژیم بشار ال اسد حمایت می کنند، مورد انتقاد قرار داده گفت، تاریخ آنهایی را که از ظالمان حمایت می کنند نخواهد بخشید.

محمد مرسی رهبر مصر که برای اولین بار و در یک دیدار تاریخی وارد ترکیه شده است، در جلسه دیروز حزب برسر اقتدار ترکیه گفت، قدرت های منطقوی یعنی، مصر، ایران، عربستان سعودی و ترکیه، به فشارهای شان جهت حل معضله سوریه ادامه خواهند داد.

محمد مرسی که خود عضویت اخوان المسلمین یعنی یک حزب با ریشه های محکم اسلامی را دارد گفت، ما تا زمانی به تلاش های خود ادامه می دهند که خونریزی ها در سوریه خاتمه یابند و مردم آن کشور خود، رهبر شان را، انتخاب نمایند.
XS
SM
MD
LG