لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

«ترکیه از قیام کننده گان در سوریه حمایت می کند»


صدراعظم ترکیه می گوید، دوران اجرای کودتای نظامی در این کشور گذشته است. رجب طیب اردوغان این سخن را دیروز (یکشنبه) در کنگرهء بزرگ حزب حاکم "عدالت و ترقی" در ترکیه گفت.

صدراعظم ترکیه در این کنگره، کشورش را نمونهء برای دیگر کشور های اسلامی خواند. امسال دهمین سالروز به قدرت رسیدن حزب حاکم "عدالت و ترقی" در ترکیه است. گفته شده است در این جریان ترکیه از لحاظ اقتصادی خوب رشد کرد و به سطح منطقه مطرح شد.

حزب عدالت و ترقی ترکیه یا AKP که ریشه اسلامی دارد سیستم سیکولر ترکیه را نگهداشته اما در عین زمان قدرت نظامیان را محدود ساخته است. اردوی سیکولر ترکیه از سال 1960 میلادی به این سو سه مرتبه در ترکیه کودتای نظامی کرده است و حکومت اسلامی را در سال 1997 مجبور به ترک قدرت کرد.

رجب طیب اردوغان، صدراعظم ترکیه به روز یکشنبه در کنگرهء بزرگ حزب حاکم "عدالت و ترقی" در ترکیه به تلاش ها جهت راه اندازی کودتای نظامی در این کشور اشاره کرد. یک محکمهء ترکیه در اوایل ماه جاری میلادی بیش از 300 افسر را بخاطر تلاش برای سرنگونی حکومت، به دوره های طولانی زندان محکوم کرد.

این افسران قصد داشتند در سال 2003 حکومت ترکیه را سرنگون کنند. اما صدراعظم ترکیه گفت، دوران اجرای کودتای نظامی در ترکیه گذشته است. او به مسایل مربوط به سوریه نظری افگند و حمایت اش را از قیام آن کشور اعلام کرد.

آقای اردوغان همچنان از رییس جمهور بشارالاسد به شدت انتقاد کرد و از روسیه، چین و ایران خواست حمایت از رژیم اسد را متوقف کنند.
« ما با برادران سوری خود آنچنانی که نیاز است رفتار خواهیم کرد و از آنها حمایت می کنیم. اما از روسیه، چین، و ایران می خواهم که لطفاً در طرز برخورد تان تجدید نظر کنید. تاریخ این مستبدان سوریه را نخواهد بخشید. »

در کنگرهء بزرگ حزب عدالت و ترقی ترکیه، محمد مرسی رییس جمهور جدید مصر هم به عنوان مهمان حضور داشت. مرسی سخنان اردوغان را تکرار کرد و چنین گفت:
« مردم سوریه در خاک این کشور کشته شده اند و مورد تجاوز قرار گرفته اند. آنها در تراژیدی قرن زنده گی می کنند. تا زمانی که رژیم ظالم برود و مردم به حقوق مشروع شان دست یابند، ما در کنار شان ایستاد خواهیم بود. »

در این کنگره صحبت هایی در مورد فلسطین و اسراییل هم صورت گرفت. صدراعظم ترکیه گفت، انقره آماده است علیه آنچه او " تروریزم دولتی" اسراییل در منطقه خواند بی پرده صحبت کند. وی هم چنان مرسی را بخاطر حمایت اش از فلسطینی ها مورد ستایش قرار داد.

رجب طیب اردوغان گفت، تا زمانی که اسراییل محاصرهء غزه را نشکند و بخاطر حمله سال 2010 معذرت نخواهد، با این کشور آشتی نخواهد کرد. در حمله بر یک کشتی حامل فعالان ترکی، 9 تن از این فعالان کشته شدند. آنها تلاش داشتند وارد نوار غزه شوند.
XS
SM
MD
LG