لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

عمران خان: جنگ جاری در افغانستان، جهاد است


عمران خان رهبر تحریک انصاف پاکستان
عمران خان رهبر تحریک انصاف پاکستان
عمران خان رهبر تحریک انصاف و کپیتان سابق تیم کرکت پاکستان می گوید که جنگ جاری در افغانستان جهاد است.

عمران خان که به روز چهارشنبه در پشاور با خبران نگاران صحبت می کرد در جواب این سوال که جنگ افراد مسلح طالبان را در افغانستان چگونه می بیند، گفت:

« هر کسیکه برای آزادی می جنگد، جهاد است. در افغانستان آنهای که در برابر اشغال خارجی ها می جنگند، جهاد می کنند.»

عمران خان در عین حال، حمله طالبان را بالای ملالی یوسف زی در سوات محکوم کرد و گفت، حمله بالای اطفال مخالف شریعت اسلامی و مخالف پشتونولی می باشد. او گفت، در باره انگیزهء فعالیت طالبان باید تحقیق شود، اما افزود، عملیات اردوی پاکستان در سال 2004 میلادی در وزیرستان می تواند دلیل اصلی خشونت باشد.

اسد منیر یک افسر سابق پاکستانی در ارتباط به اظهارات عمران خان به بخش مشعل رادیوی آزادی گفت، قبل از آمدن نیروهای امریکایی و ناتو به افغانستان، طالبان مسلح با هموطنان مسلمان شان هم مصروف جنگ بودند:

« فکر می کنم عمران خان خبر ندارد که جنگ در افغانستان قبلاً شروع شده وطالبان مدت هفت سال جنگ کردند. در آن وقت نه امریکایی ها در افغانستان بودند، نه روسیه و نه کدام قوای خارجی. طالبان در برابر افغان ها می جنگیدند. احمد شاه مسعود مسلمان و افغان بود، گلبدین حکمتیار مسلمان و افغان بود، همچنان ربانی و آنهای که طالبان علیه آنها می جنگیدند. کرزی هم مسلمان و افغان است، والی ها و سایر مامورین دولتی همه افغان و مسلمان هستند.»

داکتر قبله ایاز رییس پوهنتون پشاور و کارشناس امور اسلامی می گوید، اظهارات عمران خان کرکت باز سابق نشان می دهد که او از اوضاع منطقه آگاهی ندارد:

« من عمران خان را کسی می دانم که از حالات و اوضاع منطقه آگاهی ندارد. فکر می کنم که او از حالات و از پس منظر سیاسی بی خبر است، بناءً بیانات او اساس علمی ندارد.»

یک تعداد دیگر سیاست مداران پاکستانی مانند عمران خان در گذشته هم گفته اند، جنگ در افغانستان جهاد است، اما در پاکستان جنگ نا روا است.
XS
SM
MD
LG