لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۴

دیدار هیات سپاه پاسداران ایران با هبران جهادی افغان


مداخلهء ایران در امور داخلی افغانستان و غصب زمین از سوی برخی از مقام های حکومت در برخی از ولایات کشور موضوعات اند که بیشتر روزنامه های چاپ امروز کابل روی آن تبصره کرده اند.

سرنوشت
روزنامه غیر دولتی سرنوشت در یک مطلب نوشته است که سپاه پاس داران ایران در روز های اخیر با رهبران پیشین جهادی در کابل دیدار کرده اند.

در بخشی از این مقاله آمده است که سپاه پاسداران ایران با اقوام و رهبران پیشین جهاد روی موضوعات چون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی و وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی از این کشور بحث کرده اند.

همچنان سرنوشت می نویسد که همین هیات ایرانی با شورای کویته پاکستان نیز دیدار کرده و روی فعالیت های طالبان در غرب افغانستان صحبت کرده اند.

این روزنامه از فاطمه خزانپور یک عضو مطبوعاتی پیشین سپاه پاسداران نقل کرده که گفته است، در حال حاضر در کابل می باشد و با رهبران جهادی پشین و سفیر افغانستان در ایران ملاقات کرده است.

محور
روزنامهء غیر دولتی محور در مورد فساد اداری و غصب زمین در ولایت بلخ تبصره کرده است.

در مطلب این روزنامه ادعا شده است که غصب زمین در ولایت بلخ پس از کابل در دومین درجه قرار دارد.

همچنان محور نوشته است که در ولایت بلخ 60 شهرک رهایشی ایجاد شده که 55 شهرک آن غیر قانونی در زمین های دولتی اعمار شده است.

روزنامه در بخشی از این مطلب نوشته است که فساد اداری در این ولایت نیز افزایش یافته است و مردم این ولایت از این پدیده رنج می برند.

هیواد
روزنامهء دولتی هیواد سرمقاله چاپ امروزش را به مشکلات افغانستان و پاکستان اختصاص داده است.

هیواد می نویسد، سازمان ملل متحد به خاطر حل مشکلات امنیتی میان این دو کشور میانجیگری کند.

به گفته این روزنامه، شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال حاضر شکایت حکومت افغانستان مبنی بر ادامهء حملات راکتی پاکستان بر مناطق شرقی این کشور را مورد غور قرار می دهد.

ویسا
روزنامهء غیر دولتی ویسا سرمقاله اش را با عنوان «بیایید ثابت بسازیم که ملت افغانستان بیدار است» آغاز کرده است.

در بخشی از این مطلب آمده است که افغانستان در یک وقت اساس و خطرناک قرار دارد و باید ملت این کشور ثابت بسازد که تمام نگرانی ها در خصوص نا امن شدن این کشور به جز از یک آوازه، چیز بیشتر نیست.

در اخیر مقاله، ویسا از مردم افغانستان خواسته است که خصومت ها و سلیقه های شخصی شان را دور سازند و در یک صف به خاطر امنیت و بهبود وطن از وضعیت کنونی، ایستاده شوند.
XS
SM
MD
LG