لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

کار ساختمان مراکز استخراج گاز در ولسوالی های اندخوی آغاز شد


به ارزش 7 ملیون دالر مرحله اول کار ساختمان های مراکز استخراج گاز در ولسوالی های چهار گانه اندخوی ولایت فاریاب توسط وزیر صنایع و معادن و مقامات محلی فاریاب آغاز گردید. وحیدالله شهرانی وزیرصنایع و معادن افغانستان در خصوص این پروژه بزرگ اقتصادی معلومات بیشتر ارایه نموده چنین می گوید:

« خوشبختانه نقشه ساختمان ها تکمیل شده و نتایج سایزمیک به اساس معلومات ساختمانها خیلی جالب در مربوطات ولسوالی چهار گانه اندخوی تثبیت شده و از همین ساحه که ما فعلاً قرار داریم الی شمال یعنی تا سرحد کشور ترکمنستان ادامه خواهد داشت و کارهای مقدماتی که انجام شد تقریباً دوماه را دربر گرفت و هفت ملیون هزینه دارد، پول آن از طرف بودجه انکشافی دولت پرداخته شده و کار توسط یک شرکت اختصاصی کانادایی به نام ترسایس انجام می یابد. »

آقای شهرانی همچنان افزود، با تطبیق این پروژه زمینه های لازم جهت سرمایه گذاری های بین المللی مساعد شده و نیز مصروفیت های کاری برای باشنده گان فاریاب آماده می گردد:
« ما انشاالله آماده گی داریم تا سال 1392 وقتی که کارهای ما در حوزه افغان تاجک تمام شد بعداً همه افراد و امکانات را درین ساحه خواهیم آورد و این حوزه را به دواطلبی بین المللی خواهیم گذاشت. تا اینکه هم این منطقه رشد کند و هم انکشاف چاه های گاز به مصونیت انرژی افغانستان کمک خواهد کرد. و از جانب دیگر برای مردم افغانستان کار پیدا می شود و زمینه سرمایه گذاری ها نیز درین جا مساعد می گردد. »

در همین حال مقامات فاریاب نیز تطبیق پروژه استخراج حوزه های گاز را درین ولایت استقبال می نمایند. محمد الله بتاش والی فاریاب ضمن آنکه این پروژه را یک پروژه خلی ها مفید و موثر در راستای رشد اقتصاد کشور عنوان کرد. همچنان تعهد نمود که در قسمت تامین امنیت آن از هیچ نوع سعی و تلاش دریغ نخواهد ورزید:

« اول افتخار داریم که از نام مردم ولایت فاریاب پروژه بسیار مهم و حیاتی را در ولسوالی اندخوی فاریاب آغاز می کنند. اهمیت آن هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اجتماعی فوق العاده زیاد است. اول اینکه برای مردم بیکار مصروفیت پیدا می شود و خصوصاً در یک مسیر بسیار عمده قرار دارد که عبارت از مسیر بندر آقینه و اندخوی می باشد. و انشالله در آینده ها تمدید خط ریل هم درین منطقه آغاز خواهد شد من فکر می کنم که هم استخراج معدن و هم برای اشتغال زایی کمک فراوان خواهد کرد. ما از جانب خود برای وزیر صاحب وعده می دهیم که در قسمت تامین امنیت این پروژه و همکاری با مسوولان آن متعهد هستیم. »

از جانب دیگر بشیر احمد "تیانچ" وکیل مردم اندخوی در ولسی جرگه می گوید، با بهره برداری این پروژه کشور از مشکلات اقتصادی رهایی خواهد یافت:
« من به نمایندگی مردم این اطمینان را برای وزیر صاحب میدهم که مردم ما با مساعی مشترک با نیروهای امنیتی کاملاً آماده هستند تا جهت ادامه کار این پروژه با انجنیران و همه دست اندرکاران آن در تامین امنیت پروژه همکاری نمایند. در حقیقت استخراج همچو معادن، اقتصاد افغانستان را توانا ساخته و کشو ما را از نیازمندی ها و مشکلات رهایی خواهد بخشید. »

ولسوالی های چهار گانه اندخوی در شمال شرق فاریاب موقعیت داشته و به گفته کارشناسان از جمله مناطقی است که در آن نفت و گاز وافر موجود بوده و تاکنون ازین ساحه نفت خیز هیچگونه استفاده لازم صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG