لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

سنگ پشت و باور افغان ها در مورد آن


سنگ پشت ها از جمله حیواناتی اند که هم در خشکه و هم در ابحار زندگی دارند و از جمله اولین حیوانات است که به روی زمین پیدا شده و دارای عمر طولانی استند.

سنگ پشت به کندی راه می رود و مانند بعضی از خزنده گان دیگر شش ماه به خواب زمستانی می رود. این حیوان هر گاه احساس خطر نماید خود را بر قشر سخت و ضخیم سنگ مانند که دارد پنهان می کند. سنگ پشت به انواع زیاد پیدا می شود، که در آب های شور و شیرین و ریگزارها و باطلاق ها بسر می برد و مردم سنگ پشت را حیوان بی آزار خوانده و به آن علاقمند می باشند.

نگهداری سنگ پشت در خانه ها و بخصوص نزد اطفال زیاد به چشم می خورد.

در قدیم میان مردم سنگ پشت را از نسل آدمی زاد می دانستند که وظیفه ترازوبانی داشته و می پنداشتند که بنابر خطایی که از او سرزده یعنی کم فروشی نموده به سنگ پشت مبدل شده است.

در این برنامهء در امتداد لحظه ها در مورد بخاری بوره اره و انواع بوره اره افغانستان گزارشی تقدیم می شود، بعد از آن در بارهء سنگ پشت و باور افغان ها راجع به آن مطلبی پیشکش می گردد.

***

بخاری بوره اره در افغانستان از سال های زیاد به این سو رواج داشته است.

بخاری بوره اره ساختمان کمی متفاوت تر از دیگر بخاری ها دارد و از آهن چادر ساخته می شود، همچنان در دلو یا دوله آن مواد محروقاتی بوره اره را جا می دهند تا به این طریق هوای خانه را گرم بسازند، گفته می شود این
نوع بخاری ها به سایزها و اشکال مختلف تهیه می گردد و خصوصاً به گفته کاسبان این پیشه، فروشات وسایل سنتی گرم کن با فراه رسیدن موسم سرما افزایش می یابد.

تعداد از حلبی سازان مصروف کار و بار این اجناس در منطقه سالنگ وات شهر کابل می باشند.


تهیه کننده: مهریه انوری

please wait

No media source currently available

0:00 0:13:36 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG