لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

اکثر 193 کشور عضو سازمان ملل از فلسطین حمایت می کنند


مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز در مورد ارتقای موقف اداره فلسطین رای گیری می کند.

اسراییل از همین اکنون گفته است که علیه پیشنهادی رای می دهد که اداره فلسطینی را در سازمان ملل متحد به حیث دولت ناظر که عضو آن نباشد، می شناسد.

اسراییل نگرانی دارد که اگر اداره فلسطینی در سازمان ملل متحد این امتیاز را بدست آورد، می تواند، همچو یک دولت در ارتباط صلح به محاکم بین المللی مراجعه کند.

مارک ریگیف سخنگوی حکومت اسراییل می گوید، تنها گفتگوی مستقیم می تواند، منجر به صلح شود.

« این تلاش حکومت فلسطین در سازمان ملل متحد هیچ گونه مشکل را حل کرده نه می تواند. شاید شماری از صفحاتی دیپلوماتیک را پر کند. اما عملاً چیزی را تغیبر داده نه می تواند. یگانه راه که زنده گی اسراییلی ها و فلسطینی ها را بهبود می بخشد و اختلافات ما را حل می کند، گفتگوی مستقیم است که ما آمادهء آن هستیم. صادقانه می گویم، نه می دانم که فلسطینیان چگونه امید به صلح را دارند در حالی که آنها با ما گفتگو نه می کنند. »

ایالات متحدهء امریکا گفته است، علیه پیشنهاد ارتقای فلسطین در سازمان ملل متحد از جایگاه ناظر به موقف ناظرغیرعضو، رای می دهد.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز گفت که این یک اشتباه است و ما به این پیشنهاد رای مخالف می دهیم.

حنان عشراوی عضو جنبش آزادی بخش فلسطین دیروز گفت، امریکا و اسراییل اشتباه می کنند که به عضویت فلسطین به حیث دولت ناظر در سازمان ملل متحد رای نمی دهند. چنین دولت که در آن سازمان عضویت نخواهد داشت.

« ما به پیش می رویم. اسراییل، امریکا و شماری از کشورها بدانند که اخلاقاً گام نادرست بر می دارند. عدالت را زیر پا می کنند، با قانون مخالفت می نمایند و ما خیلی خرسندیم که فردا در نیمه شب شاهد رای شما خواهیم بود که با این رای شما با فلسطین یکجا روند تاریخی را آغاز خواهید کرد. »

سخنگوی انگیلا میرکل صدراعظم آلمان دیروز گفت، برلین نیز علیه این پیشنهاد فلسطین رای خواهد داد.

اما از سوی دیگر نماینده های فرانسه، هسپاینا، دنمارک، ناروی، ترکیه و سویس گفته اند که آنها به طرفداری پیشنهاد فلسطین رای می دهند. روسیه و چین همچنان خاطرنشان ساختند که از پیشنهاد فلسطین حمایت می کنند.

ویلیم هیگ وزیر خارجه بریتانیا گفته است، کشورش زمانیکه برخی از ضمانت ها را از جانب فلسطینیان بدست آورد، به این پیشنهاد رای می دهد.

شماری از ناظران به این بارو اند که اکثریت 193 کشور عضو سازمان ملل متحد به این پیشنهاد فلسطین رای موافق دارند.
XS
SM
MD
LG