لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

اخراج اجباری افغان ها از ایران ادامه دارد


اخراج اجباری افغان ها از ایران ادامه دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:21 0:00
صد ها افغان مهاجر هر روز ایران را ترک کرده، از دروازهء سرحدی نزدیک شهر هرات، وارد افغانستان می شوند.

شماری از آن ها به خانواده هایشان می پیوندند، شماری اندک هم به دلیل مشکلات اقتصادی به افغانستان برمی گردند، اما یک تعداد خیلی زیاد آن ها را حکومت ایران مجبور به ترک این کشور کرده است.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
در جریان سال جاری، تهران تهدید کرده بود که به خاطر امضای پیمان همکاری های ستراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحدهء امریکا، پناهنده گان و کارگران مهاجر افغان را از ایران اخراج خواهد کرد.

اکنون این تهدید واضحآ عملی می شود.

سید احمد یک نمایندهء وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان در این رابطه می گوید:
«به طور متوسط همه روزه بیش از پنجصد تن را دولت ایران و نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی به طور اجباری رد مرز می کنند. یک عده زیاد آن ها را از بین راه ها می گیرند، عده را هم از سرکار هایشان و یا از خانه هایشان می کشند.»

کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان (UNHCR) گزارش داده است که بیش از 190 هزار پناهندهء افغان ثبت نام ناشده، در 9 ماه اول سال جاری از ایران اخراج شده اند.
این رقم نسبت به سال گذشته 29 در صد افزایش را نشان می دهد.

مقامات افغان از برنامهء برگشت داوطلبانهء مهاجرین افغان ها به کشور شان حمایت می کنند، اما می گویند، افغانستان شاید آمادهء پذیرفتن این تعداد عودت کننده گان نباشد.

علی افتخاری سخنگوی وزارت کار ، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان در این مورد می گوید:
«روی مسالهء اخراج مهاجرین هم اگر تصمیم گرفته می شود، باید در یک هماهنگی با دولت افغانستان و وزارت مهاجرین افغانستان گرفته شود. اول باید زمینه های لازم برای آنها فراهم شود، بعد آن ها انتقال داده شوند.»

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، همین اکنون حدود 2 عشاریه 4 ملیون افغان در ایران زنده گی می کنند. آن ها از آنجایی که چندین دهه درآن کشور بودوباش داشته اند، ایران را خانهء خودشان می پندارند.

اما آنانی که بطور اجباری و یا هم داوطلبانه به افغانستان بر می گردند، باور دارند که اگر زمینهء های کار در افغانستان مساعد شود، جوانان افغان مجبور نمی شوند که برای کاریابی به بیرون از کشورخود بروند.
XS
SM
MD
LG