لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

یوناما می خواهد تا جلسهء بین الافغانی را در آینده راه اندازی کند


نظیف الله سالارزی سخنگوی دفتر یوناما در کابل
نظیف الله سالارزی سخنگوی دفتر یوناما در کابل
یوناما می گوید: پلان راه اندازی جلسه یی را دارد که در آن به افغان ها زمینه فراهم گردد تا در بین خود در مورد آینده کشور شان صحبت کنند.

یوناما یا دفتر معاونت ملل متحد برای افغانستان می گوید: از مذاکراتی حمایت می کند که به رهبری افغان ها جهت ایجاد ثبات در افغانستان، صورت گیرد.

نظیف الله سالارزی سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت: هدف جلسهء که بین افغان ها به تلاش یوناما صورت می گیرد این است که برای افغان ها فرصت حل معضله افغانستان، فراهم گردد:

« از نام دور دوم جلسه بین الافغانی پیداست که این جلسه فقط بین افغان هاست و در آن افغان ها خود نگرانی ها و نظریات شانرا در مورد آینده کشور شان ابراز می کنند.»

با وجود آن که آقای سالارزی در مورد زمان و مکان دقیق این جلسه چیزی نگفت ولی وحید مژده کارشناس امور سیاسی افغان که موضوع مذاکرات صلح در افغانستان را از نزدیک مشاهده می کند به رادیو آزادی گفت، شاید این جلسه در عشق آباد مرکز ترکمنستان دایر گردد:

«دفتر ملل متحد در کابل می خواهد در آینده احتمالاً در ماه جنوری یا فبروری کنفرانس را در عشق آباد راه اندازی کند که در آن نماینده گان طالبان هم شرکت خواهند داشت که در این جلسه همه جوانب نظریات شانرا ابراز خواهند کرد. این یک جلسه غیر رسمی خواهد بود تا زمینه برای مذاکرات رسمی برابر گردد.»

به گفته آقای مژده، این جلسه که به همکاری ملل متحد دایر می شود، با جلسات دیگر تفاوت دارد:

« این جلسه از جلسات دیگر کاملاً متفاوت است زیرا این جلسه، از سوی ملل متحد دایر و حمایت می شود و یک کنفرانس خیلی مهم است»

چرا این جلسه در عشق آباد دایر می شود؟ آقای مژده در مورد می گوید که ترکمنستان یکی از کشور های بی طرف در منطقه است و ملل متحد نیز بی طرفی این کشور ا به رسمیت شناخته است. از سوی دیگر ترکمنستان با افغانستان سرحد مشترک دارد و هم در مورد حالات افغانستان بعد از سال 2014 نگران است، به همین دلیل موضوع ثبات افغانستان برای ترکمسنتان مهم است.

با وجودی که گفته می شود نماینده گان طالبان نیز در جلسه ترکمنستان حضور خواهند داشت، ولی طالبان این مساله را تا حال تایید نکرده اند.
XS
SM
MD
LG