لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۴

حامد کرزی: با یک اجندای مهم به امریکا سفر می کنم


حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان
رییس جمهور افغانستان می گوید که با یک اجندا مهم جهت گفتگو ها در خصوص قرارداد امنیتی به ایالات متحده امریکا سفر می کند.

قرار است آقای کرزی به دعوت رییس جمهور امریکا در ماه جنوری سال آینده به امریکا سفر کند.

آموزش و تجهیز نیروهای افغان با وسایل نظامی پیشرفته، تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی و احترام به حاکمیت ملی افغانستان، از عمده ترین تقاضای رییس جمهور کرزی از ایالات متحده امریکا می باشد.

آقای کرزی که به روز شنبه در یک نشست در کابل سخنرانی می کرد، گفت که تمامی این پیشنهادات را در جریان دیدارش با رییس جمهور امریکا به گونه جدی مطرح می کند.

قرار است در ماه جنوری سال آینده رییس جمهور کرزی به هدف گفتگو روی قرارداد امنیتی میان کابل و واشنگتن به امریکا سفر نماید.

به گفته رییس جمهور کرزی، امضای قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا به نفع افغانستان می باشد:

« مهم ترین خواست ما تقویت اساسی نیروهای امنیتی افغانستان است. حاکمیت ملی افغانستان را به تمام معنی احترام کنند، افغانستان تنها به صفت یک کشور مستقل و صاحب حاکمیت ملی می تواند که شامل معامله در بیرون از خاک خود شود. این ها نمی توانند در داخل خاک افغانستان زندان داشته باشند و مردم را زندانی کنند، این خلاف حاکمیت ملی ماست.»

رییس جمهور کرزی همچنان گفت که طی یازده سال گذشته نیروهای امنیتی افغان به گونه درست آن از سوی جامعه جهانی تجهیز نشده اند.

گفتگو ها بر سر ایجاد مسوده قرارداد امنیتی میان کابل و واشنگتن از حدود دو ماه به این طرف جریان دارد.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که به تازگی ها مرحله دوم این گفتگوها در کابل به گونه موفقانه به پایان رسید.

در عین حال شماری از کارشناسان افغان می گویند که باید رییس جمهور کرزی تقاضا هایش را طور مطرح کند که قابل قبول امریکا قرار گیرد.

اسحق اتمر یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

« افغانستان در قدم اول باید منافع ملی و حاکمیت ملی خود را مشخص کند و از این یک تعریف درست داشته باشد و ضمناً تقاضای رییس جمهور کرزی از ایالات متحدهء امریکا در قسمت انکشاف اقتصادی و همچنان تربیه و پرورش نیروهای امنیتی و همچنان مسالهء اقتصادی بسیار یک مسالهء مهم است که افغان ها باید این موضوع را با جانب امریکا مطرح بسازند.»

قرارداد امنیتی بخشی از توافقنامهء ستراتیژیک کابل و واشنگتن است که حدود یک سال قبل میان روسای جمهور دو کشور در کابل به امضا رسید.

چگونگی حضور دایمی نیرو های امریکایی در افغانستان پس از سال 2014 میلادی و تجهیز نیروهای افغان از سوی امریکا مسایل مهم این قرارداد می باشد.

گفته می شود که زندانی ساختن افغان ها از سوی نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان و داشتن زندان در بگرام مسایلی اند که گفتگو های دو کشور را با چالش مواجه ساخته است.

اما رییس جمهور کرزی در نشست روز شنبه یک بار دیگر به واگذاری زندان بگرام از نیروهای امریکایی به افغان ها تاکید کرد و گفت که همین مساله را در جریان دیدار با رییس جمهور امریکا نیز مطرح می کند.
XS
SM
MD
LG