لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

بنیامین نتان یاهو: ایران هنوز هم پروگرام اتمی اش را انکشاف می دهد


بنیامین نتان یاهو صدر اعظم اسراییل
بنیامین نتان یاهو صدر اعظم اسراییل
ایران وسازمان بین المللی انرژی اتمی ملل متحد در نظر دارند تا در وسط ماه جنوری سال آینده میلادی، مذاکرات شان را روی تفتیش یا باز رسی ساحه نظامی پرچین در نزدیکی تهران ادامه دهند. جایکه به گفته مقام های استخباراتی، بخشی از سلاح اتمی در آنجا آزمایش شده است.

تفتش یا بازرسی این ساحه یکی از گام های عمده برای عبور از بن بست درمشاجره ده ساله پروگرام اتمی ایران می باشد. ایران تا کنون دسترسی ملل متحد با این ساحه را رد کرده، گفته است، ایران قانوناً مکلف نیست تا یک ساحهء غیر اتمی اش را در معرض تفتیش بین المللی قرار بدهد.

اما معین وزارت خارجهء ایران گفته است، در صورتیکه تهدید های خارجی رفع شود، سازمان بین المللی اتمی می تواند ساحهء پرچین را باز رسی کند.

این اظهارات معین وزارت خارجه ایران در ویب سایت دیپلوماسی ایران زیر عنوان «شرایط ایران برای تفتیش پرچین» هم به نشر رسیده است.

اسراییل بار ها گفته است، ایران را به خاطر انکشاف سلاح اتمی، مورد حمله قرار خواهد داد.

بنیامین نتان یاهو صدر اعظم اسراییل به تاریخ 25 ماه دسامبر در یک بیانیه در بیت المقدس گفت، اولین اولویت او در دور دوم صدارت این خواهد بود تا جلو تهدید پروگرام اتمی ایران را بگیرد:
وی اظهار داشت:
«کشور اسراییل با آزمون های بزرگ روبرو است ومن صادقانه باید قبل از انتخابات بگویم که ایران هنوز هم پروگرام اتمی خودرا انکشاف می دهد و حزب الله وحماس هم با راکت مجهز می شوند.»
صدر اعظم اسراییل در ماه سپتامبر در مجمع عمومی ملل متحد گفته بود:
« ایران تا تابستان سال 2013 میلادی برای ساختن یک بمب اتمی مواد کافی در اختیار خواهد داشت.»

ایران این ادعای اسراییل و کشور های غربی را رد می کند که گویا زیر نام پروگرام اتمی ملکی در صدد ساختن سلاح اتمی می باشد.
XS
SM
MD
LG