لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۴

حقوق بشر افغانستان 500 مورد خودکشی زنان را ثبت کرده است


زن افغان با چادری هنگام عبور از یک قبرستان
زن افغان با چادری هنگام عبور از یک قبرستان
به گفته مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اقدام به خودکشی زنان در کشور در مقایسه به سال گذشته به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

عدم دسترسی به عدالت، مشکلات خانواده گی، خشونت و تبعیض، عنعنات ناپسند و ازدواج های اجباری از عمده ترین عواملی دانسته می شود که زنان در افغانستان بخاطر آن اقدام به خود کشی می کنند.

لطیفه سلطانی، همآهنگ کننده بخش زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که در سال گذشته تنها دو صد مورد خودکشی زنان در این کمیسیون ثبت گردیده در حالی که این رقم در 9 ماه نخست امسال به پنجصد و چهل و پنج مورد می رسد.

خانم سلطانی در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:
« آنان تلاش کرده اند تا به این گونه خود را از خشونت ها و بدرفتاری های خانواده گی نجات پیدا کنند و دست به خودکشی زده و تلاش نموده اند تا به زنده گی شان خاتمه دهند زیرا سطح آگاهی آنان نسبت به حقوق شان پایین است و نمی دانند که آنان حق دارند در برابر این چنین خشونت ها صدا بلند کنند و به عدالت دسترسی پیدا بکنند. بناً افزایش خودکشی زنان نوعی اعتراض از وضعیت موجود زنان در کشور است که این مساله سبب نگرانی ما و سایر نهاد های دفاع از حقوق زنان شده است. »

به گفته خانم سلطانی سی و پنج مورد از این خودکشی ها منجر به مرگ گردیده اند. زهر موش، تیل، وسایل برنده، ادویه و ریسمان از وسایل به شمار می روند که زنان و دختران افغان به وسیله آن دست به خودکشی زده اند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بیشترین این خود کشی ها در ولایت های هرات و قندهار به ثبت رسیده اند.

در همین حال نجیبه عزیزی مسوول بخش زنان در دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که در 9 ماه نخست سال جاری هشتاد و شش مورد خودکشی زنان را در ولایت هرات ثبت کرده اند.

به گفته خانم عزیزی، بیست و پنج مورد این خودکشی ها از نوع خود سوزی بوده اند. وی در مورد این که چرا زنان بیشتر در ولایت هرات دست به خودکشی و بخصوص اقدام به خودسوزی می کنند به رادیو آزادی چنین گفت:

« گفته می شود چون این ولایت هم مرز با ایران است و فرهنگ خودسوزی از آن کشور به افغانستان انتقال کرده است، و یا اینکه به دلیل آمار خشونت ها در این ولایت و یا اینکه زنان در این ولایت هنگام مواجه شدن با خشونت پناهگاهی ندارند و نمی دانند که چگونه خود را از این خشونت ها برهانند، به همین دلایل شدید ترین نوع خودکشی را انتخاب نموده و زمانی که از نظر روانی تحت فشار قرار می گیرند دست به این کار می زنند. »

به اساس گزارش ها در این اواخر چهار زن در ولایت دایکندی دست به خودکشی زده اند و به تازه گی یک زن نیز خود را در ولایت پروان حلق آویز کرد. در این حال وزارت امور زنان افغانستان نیز با تایید افزایش قتل و خودکشی زنان در کشور و ابراز نگرانی از آن، از تلاش ها به هدف کاهش خشونت علیه زنان سخن می زند.

قاضی فوزیه امینی رئیس حقوق این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:
« وزارت امور زنان علاوه بر این که کمپاین های آگاهی و اعلان های رسانه یی دارد، کمیسیون عالی منع خشونت نیز دارد و ما خواهان تطبیق قانون منع خشونت علیه زنان در سراسر کشور هستیم. محاکم و مراجع کشفی نیز فعال اند و هر گاهی که کشف گردد که زنان در خطر قرار دارند، اقدام نموده و طبق قانون خانم را مورد حمایت قرار میدهیم، کار ها نسبتاً خوب پیش می رود. »

قتل بی رحمانه شمار زیادی از زنان و دختران و تجاوزات جنسی از موارد تکان دهنده یی است که بر زنان در افغانستان روا داشته می شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که میزان خشونت علیه زنان در این کشور 28 درصد افزایش یافته است.

وزارت زنان افغانستان اخیراً گفت که در شش ماه اول سال جاری شمسی بیش از 3500 مورد خشونت در برابر زنان نزد این وزارت ثبت شده است.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG