لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

امیدواری ها در مورد موثریت نشست دوبی در روند صلح افغانستان


قاضی محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان
قاضی محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح افغانستان
شماری از اشتراک کننده گان جلسه مشورتی صلح در دوبی ابراز امیدواری می کنند که نتایج بحث های این نشست در یافتن راه های حل به مشکلات موجود در افغانستان موثر واقع شود.

برخی از چهره های شورای عالی صلح افغانستان که در اجلاس مشورتی صلح در دوبی حضور داشتند صحبت ها و بحث های این نشست را برای تقویت روند صلح در این کشور مهم توصیف می کنند.

قاضی محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفت که در این نشست بحث های وسیع در ارتباط به جستجوی راه های ختم جنگ در افغانستان صورت گرفت.

آقای وقاد افزود که او به شکل غیر رسمی به این اجلاس دعوت شده بود:

« نماینده های طالبان نیز به حیث صاحب نظر شرکت کرده بودند، آجندا این بود که ذهنیت سازی شود برای آغاز مذکرات رسمی و اعتماد سازی شود، که افغان ها در نهایت می توانند میان خود جلسات مشترک داشته باشند روی آجندا توافق کنند.»

گفته می شود که در این نشست که از سوی یک سازمان بین المللی به نام بگواش به روز های چهارشنبه و پنجشنبه گذشته در شهر دوبی امارات متحده عربی برگزار گردیده بود، شمار صاحب نظران از افغانستان ، پاکستان و نماینده های طالبان اشتراک نموده بودند.

اما طالبان مسلح اشتراک نماینده های این گروه را در این اجلاس رد می کنند.

در همین حال یک تن دیگر از اشتراک کننده گان نشست دوبی که از افشای نامش خود داری کرد به رادیو آزادی گفت که در این اجلاس برخی از کارمندان اداره استخبارات پاکستان هم حضور داشتند.

وی همچنان اشتراک نماینده گان ایالات متحده امریکا، سازمان ملل متحد و شماری دیگر کشور ها را تایید کرد.

در این حال وحید مژده یک تن از اشتراک کننده گان دیگر این نشست می گوید، دو نماینده از پاکستان بگونه یی غیر رسمی شرکت کرده بودند و به گفته او این افراد ظاهراً هیچ نوع ارتباطی با استخبارات پاکستان نداشتند:

« از کشور های همسایه از پاکستان فقط دو نفر اشتراک کرده بودند و البته این ها افرادی بودند که در حکومت پاکستان کار نمی کردند، از جمله متقاعدین بودند و ظاهراً هیچ ارتباطی با استخبارات پاکستان نداشتند، یعنی افرادی نبودند که ما فکر کنیم که در گذشته در استخبارات کار کرده باشند، اینطور نبود.»

ماه گذشته هم یک نشست مشابه از سوی یک اداره تحقیقاتی فرانسه در پاریس دایر گردید که در آن برخی از اعضای شورای عالی صلح، نماینده گان طالبان، حزب اسلامی و احزاب سیاسی اپوزیسیون حکومت این کشور اشتراک نموده بودند .

انتظار می رود در آینده یک نشست دیگر به هدف دریافت راه های حل به مشکلات موجود در افغانستان در عشق آباد پایتخت ترکمنستان از سوی سازمان ملل متحد برگزار شود.
XS
SM
MD
LG