لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

علاقه مندی جوانان بامیان به ورزش اسکی


مسوولان موسسه سیاحتی راه ابریشم در ولایت بامیان می گویند که علاقه مندی جوانان بامیان به ورزش زمستانی اسکی، نسبت به سال های گذشته افزایش قابل ملاحظه یی داشته است. به گفته آنان، برای سومین بار بازی اسکی در دشت های پربرف شیبرتو در 35 کیلومتری مرکز بامیان از سوی این نهاد برگزار شد که چهل تن از دختران و پسران بامیانی در آن اشتراک داشتند.

گل حسین بای زاده مسوول موسسه سیاحتی راه ابریشم در بامیان به رادیو آزادی گفت که در سال های گذشته تعداد کمی از جوانان در اسکی بازی اشتراک می کردند اما امروز چهل تن از جوانان بامیان شوق و علاقه خاص برای اسکی بازی آمده اند.

او افزود که مروج ساختن ورزش هایی مانند اسکی می تواند که جوانان را از مصروف شدن به بازی های نا سالم بازدارد. به گفته او، قرار است در اول ماه مارچ سال روان میلادی، دو مسابقه اسکی از سوی موسسه سیاحتی راه ابریشم با اشتراک 20 نفر از اسکی بازان داخلی (10 نفر از بامیان و 10 نفر دیگر از سایر ولایات) و 30 تن از اسکی بازان خارجی در بامیان برگزار شود.

باقر توکلی از جوانان بامیان که برای اولین بار اسکی بازی کرده است نیز گفت:
"من برای اولین بازی ورزشی اسکی را از نزدیک می بینم و تجربه می کنم که برایم بسیار لذت بخش است. "

توکلی افزود: "با وجودیکه در ولایات همجوار بامیان مردم از جنگ و نا امنی رنج می برند، جای بسیار خرسندی است که جوانان بامیان بدلیل امنیت حاکم در این ولایت، با خیال راحت اسکی بازی می کنند و از طبیعت پر برف بامیان لذت می برند."

او می گوید که با مروج ساختن چنین بازی های ورزشی، می توان که جوانان با استعداد را شناسایی کرد تا با فرا گرفتن آموزش های حرفه وی در مسابقات بین المللی اشتراک کرده و برای مردم افغانستان افتخار کسب کنند.

در همین حال داوود وصل از فعالان مدنی بامیان می گوید: "در حال حاضر 90 درصد خبرهای رسانه های کشور از جنگ، خشونت و انتحار است، اما اینکه جوانان بامیان در امنیت کامل به بازی های سالم ورزشی می پردازند، نشانه صلح دوستی مردم این ولایت است."

از سوی دیگر عبدالله برات فعال مدنی در بامیان از افزایش علاقه مندان بازی های زمستانی در بامیان ابراز خرسندی کرده می گوید: " بیاد دارم در سال 2002 که ما برای اولین بار روی یخ های بند امیر بازی های ورزشی اسکی و اسکیت روی یخ را اجرا کردیم، برای مردم بسیار تعجب برانگیز بود اما خوشبختانه در حال حاضر شمار کثیری از مردم بامیان اسکی را یاد گرفته اند."

او تاکید کرد که فعلاً ورزش اسکی را فقط یک تعداد محدود اجرا می کنند اما باید تلاش شود که این بازی در بین مردم عام کشانده شود. بر اساس اظهارات او، در اکثر مناطق بامیان خصوصاً در بند امیر اولین پارک ملی کشور بیشتر از اسکی، زمینه بازی ورزشی آسان و کم مصرف اسکیت روی یخ مساعد تر است.



متین
XS
SM
MD
LG