لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۰

"سایره سادات" نخستین ولسوال زن در افغانستان


خانم سایره شکیب سادات در پوهنځی زبان و ادبیات پوهنتون جوزجان درس خوانده، مدت 28 سال در بخش های گوناگون اداری کار کرده و بعد از یک تجربه کاری در وزارت خارجه افغانستان به کار مشغول بوده است.

خانم سادات گفت: او در اثر علاقه خود به کار در عرصه حکومت داری محلی و موفقیت در یک آزمون رقابتی به پست ولسوالی دست یافته است.
« یکی از آرزو هایم خدمت به مردم و وطن بود که امروز زمینه خدمت به مردم برای من مساعد شد. می خواهم در عرصه های محو خشونت علیه زنان، بازسازی معارف و بی سوادی کار کنم. »

از خانم شکیب پرسیده شد که شما منحیث یک زن با اشغال پست معمولاً مردانه در این ولسوالی انتظار چه دشواری هایی را دارید؟ گفت:
« از لحاظ دین مبین اسلام و از لحاظ قانون افغانستان سمت مرد و زن ندارد و هر دو می توانند در یک سمت کار بکنند به شرطی که توانایی کار را داشته باشند. بناً ولسوال تنها پست مردانه نیست و ما زنان هم می توانیم به صفت ولسوال به مردم خود کار کنیم. »

منصوب شدن این زن منحیث ولسوال خواجه دوکوه در حالیست که حکومت افغانستان بارها گفته که در تلاش زمینه سازی برای افزایش حضور زنان در ادارات دولتی است. در سطح ولایت جوزجان در حال حاضر بیشتر از 12 زن دیگر نیز در راس ادارات دولتی ولایت جوزجان مصروف کار اند.

اما شماری از سازمان های حقوق بشری در این ولایت و ولایات همجوار فاریاب و سرپل از افزایش خشونت ها علیه زنان اظهار نگرانی دارند. خانم شهلا مجروح یکتن از معلمان سابقه دار مکاتب ولایت جوزجان می گوید: خشونت علیه زن در این ولایت ادامه دارد ولی با مقرری همچو زن های روشن فکر و تحصیل کرده در اطراف و در ولسوالی ها جلو خشونت علیه زنان تا جایی گرفته خواهد شد.

« در ولایات در مقابل مقرری زن ها واکنش های سخت از سوی مرد ها بوده است اما وقتیکه زنان متحد و یک دست بودند در صحنه عمل پیاده شدند این خشونت ها خود به خود از بین خواهد رفت. »

ولسوالی خواجه دو کوه در شمال افغانستان در ولایت جوزجان موقعیت دارد. بگفته خانم سادات از امنیت نسبتاً خوبی برخوردار بوده. اما در جریان سال روان از ساحات این ولسوالی دو انجنیر ترکی و یک انجنیر شرکت سرک سازی بنگالی توسط مخالفین مسلح دولت اختتاف شده و دوباره رها گردیدند.

در بعضی اوقات مردم شاهد درگیری پولیس با مخالفان مسلح دولت در اطراف این ولسوالی
بوده اند.


گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG