لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۱

قدرت های خارجی برای طرف های درگیر جنگ سوریه سلاح فراهم می کنند


سرمنشی ملل متحد بانکی مون و هیات بین المللی برای سوریه اخضر براهیمی از قدرت های خارجی انتقاد کرده اند که برای هردو طرف حکومت و جنگجویان در سوریه اسلحه فراهم می کنند.

بانکی مون و اخضر ابراهیمی در نشست روز دوشنبه در نیویارک از کشور خاصی نام نگرفتند.

با این حال روسیه و ایران برای حکومت رییس جمهور بشارالاسد سلاح تهیه می کنند. حکومت سوریه کشور های قطر، ترکیه و دیگر کشور های حوزه خلیج را به فراهم کردن سلاح برای محالفان متهم می کند.

این اظهارات در حالی بیان می شوند که سازمان های خدمات بشری ملل متحد شکایت دارند که جامعه جهانی نتوانسته است نیاز های پناهندگان سوریه را برآورده سازد.

این اظهارت به اساس صحبت های جان گینگ مدیر اداره هماهنگ کننده امور بشری که به تاریخ 21 ام جنوری در جریان سفر حقیقت یاب خود به دمشق بیان کرده بود، ابراز شده است.

« جامعه کمک دهندگان ما، جامعه تمویل کننده بین المللی تنها 50 درصد آنچه را که این جا مورد نیاز است اهدا می کنند و این برای ما بسیار ناراحت کننده می باشد و البته نتیجه این می شود که مردم از انچه لازم است بیشتر زجر می کشند. این بدان معنی است مردمی که به غذا ضرورت دارند همه به غذا دست نمی یابند و ازین قبیل. ما واقعاً آرزو داریم جامعه تمویل کننده انرژی دوباره یی پیدا کند. »

گینگ از تمام جوانب به شمول طرف های درگیر جنگ خواست که برای این بحران راه حلی را جستجو کنند.

اداره ملل متحد امیدوار است در کنفرانس کشور های کمک کننده در کویت که به تاریخ 30 ام جنوری برگزار می شود، کمک های بالغ به یکنیم ملیارد برای سوریه را جمع آوری کند.

به اساس گزارش ملل متحد بیش از 60 هزار تن در حدود دو سال گذشته در سوریه کشته شده اند. حد اقل 600 هزار نفر پناهنده شده و دونیم ملیون تن دیگر از گرسنگی رنج می برند.

در داخل سوریه فعالان می گویند، در اثر یک حمله انتحاری و انفجار موتر بمب ناوقت دوشنبه 30 تن در سالمیه در مرکز شهر حما کشته شده اند. فعالان می گویند، بیشتر قربانیان شبه نظامیان طرفدار رژیم بودند.

خشونت های تازه در حالی واقع می شود که روسیه گفته است برخی از اتباع خود را از سوریه بیرون می کند.
XS
SM
MD
LG