لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

زینب: مامایم و برادر شوهرم بر من تجاوز کردند


زینب خانمی که توسط مامایش و برادر شوهرش مورد تجاوز قرار گرفته است.
زینب خانمی که توسط مامایش و برادر شوهرش مورد تجاوز قرار گرفته است.
خانم که از سوی برادر شوهر و مامایش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته، از حکومت می خواهد تا این افراد را مورد پیگرد قانونی قرار بدهد.

به دنبال خشونت های پی هم علیه زنان در افغانستان، این بار با خانم جوانی برخوردم که شکار هوا و هوس دو تن از نزدیکان شده است.

این خانم زینب نام دارد و قبل از عروسی با پسر خاله اش، توسط مامایش در طویله مورد تجاوز جنسی قرار گرفت.

با زینب در یکی از خانه های امن که جهت تهیه گزارشی رفته بودم آشنا شدم.

هر چند زینب به زبان دری درست تکلم نمی تواست اما باز هم سرگذشت تلخ زندگی اش را برایم کلمه به کلمه بیان کرد.

او می گوید: مادرش وی را وادار به ازدواج با یک مرد پیر کرده بود اما او و پدرش به این ازدواج راضی نبودند. به همین دلیل وی به خواست پدر خود خانه را ترک کرد.

زینب برای رهایی از این ازدواج به خانهء مامایش پناه می برد اما بی اخبر از اینکه ماما اش با سرنوشت او چی بازی را انجام می دهد:

« در خانه اش کار می کردم، در طویله حیوانات اش را نگهداری می کردم، دل اش البته سر من بود، نمی فهمم چرا اینکار را کرده است. من در همین جا کار می کردم و تنها می بودم نمی دانم چطور مامایم آمده و این کار را کرد. به زور دست ام را می گرفت و او کار را می کرد. مامایم سه بار بالایم تجاوز کرد.»

پس از اینکه بالای زینب تجاوز صورت می گیرد او دوباره نزد پدر و مادرش می رود، اما بعد از مدتی او با پسر خاله اش که در ایران می باشد، ازدواج می کند.

او گفت که شوهرش هفت ماه با وی زنده گی کرد و دوباره بخاطر کار راهی ایران شد.

به گفته زینب، این بار برادر شوهر اش بر وی تجاوز کرد و سر انجام او از این ظلم به ستوه آمده و به حکومت مراجعه می کند.

شکایت وی به حکومت سبب می شود که شوهرش به خاطر این مساله از ایران دوباره برگردد و پدر و مادر زینب را به قتل برساند و سپس خودش فرار کند.

به اساس شرعیت اسلامی ماما و بردار شوهر از جمله محرمات زن به حساب می آیند.

در مورد حرمت این کار نظر مفتی شمس الرحمن فروتن رییس دارالفتا شمسیه را جویا شدم.

وی گفت:

« تجاوز بالای این خانم که صورت گرفته است از لحاظ اخلاق و اسلام این کار مردود و حرام می باشد. در اینجا گناه آن به اندازه یی است اگر این خانم خودش گواهی می دهد، که فلان نفر بالایم تجاوز کرده این گواهی وی دلیل شده می تواند که تجاوز کننده را در دنیا نظام وقت هر رقم مجازات را که مناسب می دانند می توانند بالایش تطبیق نمایند.»

زینب باشنده اصلی ولایت فاریاب است این دختر جوان پس از حوادث فراموشی ناشدنی بالایش به یکی از خانه های امن در کابل انتقال داده شده است.

زینب در صحبت با رادیو آزادی خواهان مجازات ماما و شوهرش از سوی حکومت شده است.

وی چنین خواست دارد:

« باید شوهرم و مامایم هر دو دستگیر شوند و جزا برای شان داده شود تا دل من تسلیت پیدا کند. دولت باید از من دفاع کند. چرا که از دست من هیچ کار نمی آمد، پدر و مادرم نبودن و من یک سیاه سر هیچ کار نمی توانستم.»

در همین حال شماری از فعالان حقوق زن با نکوهش از این عمل می گویند که چینن چیزی در افغانستان موضوع تازهء نیست اما برای جلوگیری از آن باید مراکز حمایه در مناطق دور دست بیشتر شود.

ملالی شینواری یکی از این فعالان گفت:

« متاسفانه چنین مواردی قبلاً هم وجود داشته است. یعنی حوادث که نه به اصول انسانیت و نه هم به اسلامیت برابر است در جامعه رخ داده است.
مثال پدر بالای دختر یا کاکا، ماما سر دختر تجاوز کرده است.
در این قسمت باید فعالان حقوق زن فعالیت های خود را از شهر ها به مناطق دور دست افغانستان ببرند و در آنجا گروپ های حمایوی از حقوق زن ایجاد کنند.»


تجاوز بالای دختران جوان از سوی نزدیکان شان در افغانستان تازه گی ندارد، بلکه پیش از این نیز چندین دختر قربانی حملات جنسی از سوی پدر، برادر، ماما و امثال شان شده اند.

چنانچه حدود شش ماه پیش پدری در ولایت هرات به جرم داشتن رابطه نامشروع و تجاوز بالای دخترش از سوی مقامات امنیتی بازداشت شد.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG