لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

«میزان حضور زنان در ادارات دولتی افغانستان کاهش یافته است»


کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از کاهش چشمگیر حضور زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی این کشور خبر می دهد.

به باور کمسیون حقوق بشر افغانستان، موانع فرهنگی و سنتی، ناامنی ها، تهدید زنان از سوی گروه های مختلف و فشار های خانواده گی از موارد اند، که باعث کمرنگ شدن حضور زنان در ادارات کشور گردیده است.

مسوولان این کمسیون می گویند که در سال 1384 حضور زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی به 31 درصد افزایش یافته بود اما در سال 1390 این رقم کاهش قابل ملاحظه داشته است.

لطیفه سلطانی هماهنگ کننده بخش زنان در کمسیون حقوق بشر به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« متاسفانه بررسی های که ما در سال 1390 داشتیم و به اساس سالنامه 1389 ادارهء احصایه مرکزی، میزان حضور زنان در ادارات دولتی و غیر دولتی به 18 درصد رسیده است که این رقم سیر نزولی را دارد با توجه به این که افغانستان به معاهدات بین المللی پیوسته است و قانون اساسی افغانستان در این قسمت هیچ گونه تبعیض و نابرابری را نپذیرفته است.»

به گفته خانم سلطانی، بررسی های این کمسیون نشان می دهد که هنوز هم مبارزه جدی با عرف و عادات ناپسند در افغانستان صورت نگرفته است.

به گفته وی این موضوع خود برای زنان در کشور محدویت های را به بار آورده است.

اما وزارت امور زنان می گوید: نزد آنان رقم وجود ندارد که نشان دهنده کاهش حضور زنان در ادارات دولتی وغیر دولتی افغانستان باشد.

سعیده مژگان مصطفوی معین وزارت امور زنان در مورد گفت:

« پیش ما همچو مساله ثبت نیست، ما فعلاً شاهد حضور 22 درصد زنان در ادارات دولتی از طریق پروسه آزاد و اصلاحات اداری هستیم که این خود نشان دهنده اینست که کاهش در حضور زنان نسبت به سال های گذشته نداشتیم.
22 درصد زنان در جوامع مدنی یا ادارات غیر دولتی، 35 درصد در شورای های محلی و 22 درصد دیگر هم در ادارات دولتی افغانستان حضور دارند.»


طی یازده سال گذشته، شماری از زنان در ادارات دولتی و نهاد های غیر دولتی، عرصه های سیاسی و اجتماعی نقش داشتند.
اما در این روز ها حکومت افغانستان تلاش ها را به هدف مذاکره با گروه طالبان آغاز کرده و همین مساله سبب نگرانی شماری از فعالان زن گردیده است.

آنان می گویند که حکومت افغانستان نباید دستاورد های یازده سال گذشته در راستای حقوق زنان را قربانی گفتگو های صلح با گروه طالبان کند.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG