لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۴

آیا واقعاٌ سگرت های الکترونیک خطر کمتر دارد؟


به تصور برخی ها سگرت های الکترونیکی که اخیراً به بازار آمده است و حتی در بعضی کشورهای جهان، تا هنوز هم واژه و نام لازم برای آن ندارند، برای صحت انسان کمتر مضر است.

برخی امریکایی ها آن را (vapers) که بی دود، معنی می دهد، می خوانند. بهر حال چون این سگرت ها دود ندارند، نامیدن بی دود چندان هم بی موجب نیست.

یک سروی انجام شده توسط نهاد خیریهء مبارزه علیهء سگرت کشیدن در بریتانیا نشان می دهد که تعداد استفاده کننده گان سگرت های الکترونیک از 9 درصد در سال 2010 به 22 درصد در سال 2012 افزایش یافته است.

اما آیا واقعاٌ سگرت های الکترونیک مصوون بوده، استفادهء آن خطر کمتر دارد؟

اماندا سانفورد (Amanda Sandford) رییس نهاد خیریهء مبارزه علیهء سگرت بریتانیا (ASH) می گوید:
«نکوتین سگرت های الکترونیک که بخش اعتیادی سگرت کشیدن را تشکیل می دهد، نسبت به دود تنباکو کمتر است و طبعاً این نکوتین است که مردم را به سگرت کشیدن می کشاند. اما ضرر اساسی سگرت در تنفس دود تنباکوست و نکوتین تقطیر شده از تنباکو به تنهایی نسبتاً بی خطر است.»

در سگرت های الکترونیک احتراق صورت نمی گیرد و به کمک یک بطری کوچک، نکوتین مایع تبخیر می شود، تصور می شود که باید ضرر اینوع سگرت ها نیز کمتر باشد؛ اما تعداد زیادی از دانشمندان و استفاده کننده گان نگرانی از آن دارند که سگرت های الکترونیک خطر اعتیاد به نکوتین را افزایش می دهد و از آن جاییکه بیشتر آن در چین و سایر کشور های آسیایی تولید می شود، اعتماد کامل بالای شیوهء تولید و موادی که در آن استفاده می شود هم وجود ندارد.

اما در شرایطی که مباحثات بین طرفدارن و مخالفان سگرت های الکترونیک ادامه دارد، در اکثر کشور های جهان شرکت های سگرت سازی تلاش دارند که در تجارت سگرت های الکترونیک داخل شوند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:01:49 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG