لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

«ولسوالی بلخ در بخش معارف با مشکلات زیاد مواجه است»


ولسوالی بلخ یا زادگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی در بیست پنج کیلومتری شهر مزارشریف موقعیت دارد.

این ولسوالی از نظر قدامت تاریخی از قدیمی ترین شهر های افغانستان بوده و در آن بیش از یک صدو پنجا هزار تن زندگی می کنند.

باشنده گان فعلی این ولسوالی می گویند: نظر به کمک های بی شمار جامعه جهانی در چند سال گذشته، در بخش معارف اکنون هم مشکلات زیاد در این ولسوالی موجود است.

آنها می گویند: مکاتبی که تعمیر دارند معلم ندارند و در صورت که معلم موجود باشد فاقد تعمیر است:

« مکتب داریم مگر معلم نداریم. فقط ملا امام مسجد برای ما درس می دهد. این مشکل خود را برای سر معلم که می گویم، می گوید دولت در این قسمت کمک نکرد، ما چطور کنیم.»

این تنها مردم نیست که در بخش معارف شکایت دارند بلکه تعداد از معلمین این ولسوالی نیز در مکاتب از نبود کتب درسی شکایت دارند.

سر معلم لیسه نوبهار این ولسوالی می گوید، آنها اکنون ده ها مشکل جدی در بخش معارف دارند:

« در بخش معارف ما مشکلات زیاد داریم، بعضی از مکاتب ما تعمیر ندارند، شاگردان در خیمه ها درس می خوانند، کتاب های ما در وقت و زمان معین نمی رسد، من در لیسه نوبهار سرمعلم استم ما در این لیسه هفت هزار شاگرد داریم که صرف برای سه هزار آنها کتب درسی می رسد.»

مسوولان این ولسوالی با قبول مشکلات مردم می گویند: در عرصه معارف در این ولسوالی کار های زیاد انجام شده است اما علاقه مندی فراوان مردم باعث شده تا با بازسازی های زیاد هم مشکلات مردم حل نشده باقی بماند.

تیمور شاه پایز ولسوال بلخ در مورد گفت:

« باشنده گان این ولسوالی واقعاً مردم فرهنگی اند، این ولسوالی تاریخ شش هزار ساله دارد، در این ولسوالی مولانا جلا الدین محمد بلخی، رابعه بلخی، شقایق بلخی، طواط بلخی و دقیقی بلخ زندگی، مرده و دفن شده اند و مردم هم راه آنها را تعقیب می کنند، علاقمند صلح و بازساز هستند و مشکلات هم موجود است.»

در رابطه به مشکلات موجود در ولسوالی بلخ مسوولان معارف ولایت بلخ می گویند: این مشکلات در تمام افغانستان موجود است اما در بخش های کمبود کتب درسی و سایر موارد با سپری شدن هر روز مشکلات نیز کاهش می یابد.

ولسوالی بلخ که به نام ام البلاد یا مادر شهر نیز یاد می شود یکی از قدیمی ترین شهر های بلخ است که دارای ده ها بنای تاریخی و فرهنگی می باشد و مرکز چندین پادشاهی در زمان های قدیم بوده است.

بلخ که از پرنفوذ ترین ولسوالی های چهارده گانه ولایت بلخ است، ساکنین آن زراعت پیشه اند و اکنون امنیت در این ولسوالی بهتر شده است.


عبدالطیف سهاک، بلخ
XS
SM
MD
LG