لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۹ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

جایزه علمی سه ملیون دالری برای یازده دانشمند بزرگ جهان


سرگی برین(Sergey Brin) کمپیوتر ساینتست امریکایی متولد روسیه و مارک زوکربرگ (Zuckerberg)
سرگی برین(Sergey Brin) کمپیوتر ساینتست امریکایی متولد روسیه و مارک زوکربرگ (Zuckerberg)
جایزه علمی که اخیراً به یازده دانشمند بزرگ جهان داده شد، توسط سه سرمایه دار بزرگ عرصهء تکنولوژی جهان، سرگی برین(Sergey Brin) کمپیوتر ساینتست امریکایی متولد روسیه و یکی از بنیان گذاران شبکهء گوگل، مارک زوکربرگ (Zuckerberg) یکی از بنیان گذاران شبکهء رسانهء اجتماعی فیس بوگ و سرمایه دار جسور روسی یوری ملنر(Yuri Milner) بنیاد گذاشته شده است.

از جملهء دانشمندانی که جایزهء تازه معرفی شده به آن های تعلق گرفته است، 9 تن آنها در پوهنتون ها و موسسات علمی امریکا کار می کنند، یکی آن ها در جاپان و از یکی هم در هالند زنده گی می کند.

بنیاد موسسان این جایزه می گوید، هدف از این جایزه ایجاد شور و هیجان در بین دانشمندان جهان و ارج گذاشتن به تحقیقات آن ها به خاطر صحت و طولانی ساختن عمر انسانیست.

مارک زوکربرگ (Zuckerberg) یکی از بنیان گذاران این جایزه می گوید:
«من تصور می کنیم جامعهء ما به قهرمانان بیشتری نیاز دارد که دانشمندان، محققان و انجنیران اند.»

سرگی برین(Sergey Brin) یکی از بنیان گذاران شبکهء گوگل می گوید:
«من باور دارم که دانشمندان به خاطر منفعت که برای صحت و طولانی ساختن عمر انسانی می توانند، برسانند، باید بیشتر و عالی تر از ستاره های ورزش ارج گذاری شوند.»

آنا وایسیسکی (Anne Wojcicki) خانم سرگی برین با اظهار اینکه بیماری پارکینسن (Parkinson) یا مریضی ارزش اندام که عمدتاً سالمندان به آن مبتلا می شوند، در خانوادهء شوهرش سابقه دارد، می گوید:
«تحقیق در مورد بیماری پارکینسن برای ما خیلی شخصی هم می تواند باشد، مادر شوهرم این بیماری را دارد، شوهرم نیز در مخاطره قرار دارد. به عقیده من هر کس مشکلی در فامیلش دارد و می خواهد صحت داشته و طولانی زنده گی کند.»

یوری ملنر(Yuri Milner) سرمایه دار جسور روسی جایزه تازه بنیاد را بزرگترین جایزه و ارج گذاری موجود از دانش بشری خوانده است.

کمیتهء بنیان گذار این جایزه می گوید، این جایزه به خاطر دستاور ها و موفقیت های دانشمندان در عرصهء علوم زنده گی (life sciences) داده می شود تا آنها بتوانند با آزادی و آرامش بیشتر به کار تحقیقات علمی شان ادامه بدهند.

این جایزهء تازه بنیاد می تواند بطورهمزمان برای چند دانشمند داده شود. هر دانشمند می تواند صرف یکبار حایز جایزه شود، سن در این جایزه یک محدودیت شمرده نمی شود و مبلغ تعیین شده برای این جایزه 3 ملیون دالر است که سه برابر جایزهء نوبل می باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:24 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG