لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

جان کری از سیاستمداران مصر خواست تا اختلافات شان را کنار بگذارند


وزیر خارجه امریکا امروز بازدید خود از مصر را به پایان می رساند.

وزیر خارجهء امریکا جان کری به سیاستمداران مصر هوشدار داد که اختلافات خود را حل کنند تا کشور خود را از مشکلات اقتصادی برهانند و مصر بار دیگر به نقش پیشتاز خود در منطقه بر گردد.

او از رییس جمهور مصر محمد مرسی و وزیر دفاع این کشور نیز خواست تا برای حل اختلافات و ایجاد توافق کوشش کنند:

« نزد همهء جوانب باید یک تمایل به سوی ایجاد توافق معقول در بارهء مسایلی که برای مردم مصر بیشتر اهمیت دارند، وجود داشته باشد.»

امریکا از این نگران است که ادامهء بی ثباتی در مصر نتایج وسیع تر در منطقهء شرق میانه که دستخوش نا آرامی ها می باشد، خواهد داشت.

مقامات امریکایی گفته اند که وزیر خارجه جان کری در ملاقات خود با رییس جمهور محمد مرسی و مقامات امنیتی ارشد مصر در بارهء نقش پیشگام این کشور در منطقه گفتگو می کند و بر اهمیت رعایت موافقتنامه صلح مصر و اسراییل تاکید خواهد ورزید.

او همچنین از رهبران مصر تقاضا خواهد کرد تا از قاچاق اسلحه به نوار غزه جلوگیری کنند، امنیت شبه جزیرهء سینا را مستحکم سازند، و به نقش مثبت خود در جنگ داخلی در سوریه ادامه دهند.

مقامات امریکایی گفتند چون انتخابات پارلمانی مصر نزدیک می شود، ایجاد توافق و هماهنگی در بارهء سیاست داخلی مصر نیز حایز اهمیت می باشد.

مخالفین لیبرال و غیر مذهبی رییس جمهور اسلامگرای مصر گفته اند که انتخابات را تحریم می کنند. در عین حال برخورد های خشونت آمیز میان پولیس و تظاهر کنندگان باعث نا امنی در مصر شده، تلاش های این کشور برای به دست آوردن کمک های بین المللی را پیچیده تر ساخته است.

جان کری وزیر خارجهء امریکا در ملاقات های روز شنبه خود با وزیر خارجهء مصر و رهبران اپوزیسیون گفت: توافق در بارهء اصلاحات اقتصادی برای به دست آوردن قرضهء 4.8 ملیارد دالر از صندوق وجهی بین المللی بسیار ضروری است.

اگر مصر این قرضه را به دست آورد، امریکا هم کمکی را که رییس جمهور بارک اوباما سال گذشته وعده کرده بود در اختیارمصر قرار خواهد داد.

به نظر می رسد که تقاضای وزیر خارجهء امریکا از احزاب مخالف حکومت مصر برای ایجاد وحدت و هم نظری چنان موثر نبوده است چون از جملهء یازده نفر تنها شش نفر در مهمانی سفارت امریکا حضور یافتند و از جملهء این شش نفر هم سه نفر گفته اند که انتخابات آینده را تحریم می کنند.

وزیر خارجهء امریکا گفت که واشنگتن از کدام گروه یا حزب مشخص در مصر پشتیبانی نمی کند و از همه جوانب خواست تا به حقوق بشر، آزادی بیان و تحمل مذهبی احترام بگذارند.
XS
SM
MD
LG