لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

«اسراییل به ایران اجازه نمی دهد که سلاح هسته یی بسازد»


ایهود بارک وزیر دفاع اسراییل
ایهود بارک وزیر دفاع اسراییل
ایهود بارک وزیر دفاع اسراییل می گوید، این کشور هیچ گاهی به ایران اجازه نمی دهد که سلاح هسته یی بسازد.

ایهود بارک وزیر دفاع اسراییل در هنگام گشایش کنفرانس سالانهء کمیته روابط عامه امریکا- اسراییل گفته است که ایران در تلاش بدست آوردن قابلیت های هستوی می باشد که اسراییل، منطقه و جهان را به مشکلات مواجه ساخته است.

ایران در هفتهء گذشته با نماینده های شش کشور مقتدر جهان در رابط با برنامه اتمی این کشور، گفتگو نمود. هر چند این نشست نتایج مشخص به دنبال نه داشت، اما ادامه چنین مذاکرات فیصله گردید.

ایهود بارک که قرار است از سمت وزارت دفاع اسراییل کنار رود، در مورد موفقیت مذاکرات ایران با شش قدرت جهان در اواخر این ماه ابراز شک و تردید نموده گفت:

«تلاش های دیپلوماتیک به طور بی سابقهء افزایش یافته اند و تعزیرات نیز بیشتر گردیده که صدماتی هم رسانیده اند. اما رک و راست می گویم، با وجود که فشار های دیپلوماتیک، قابل درک اند، من بارو نمی کنم که این تلاش ها چنین یک نتیجه واقعی بدهد که در اثر آن آیت الله های ایران از برنامه اتمی شان دست بکشند. به این دلیل باید تمام گزینه ها علیه برنامه اتمی ایران روی میز گذاشته شوند. ما این موضوع را حال و باز هم تکرار می کنیم و توقع داریم، همه جوانب که این موضوع را می گویند، باید آن را از دل بخواهند.»

ایهود بارک تاکید کرد، آنچه که ما اکنون بیان می کنیم، روی آن ایستاده هستیم.

از سوی دیگر، بینیامین نتنیاهو صدراعظم اسراییل می گوید: ایران برای کسب فرصت از گفتکو ها و مذاکرات دیپلوماتیک با جهان روی برنامه جنجال برانگیز اتمی اش استفاده می کند تا برای ساختن سلاح اتمی زمان بیشتر بدست آورد.

قرار است بارک اوباما رییس جمهور امریکا در طی دو هفتهء آینده به اسراییل سفر کند. گفته می شود، مسالهء جنجالی اتمی ایران در صدر آجندای ملاقات رییس جمهور امریکا با مقامات اسراییلی قرار دارد. علاوه بر آن بارک اوباما با رهبران اسراییلی روی بحران سوریه و پروسه مذاکرات صلح اسراییل و فلسطین هم گفتگو می نماید.

در این میان، کانگرس امریکا قرار است در این هفته برای اعمال فشار بیشتر بر ایران به خاطر برنامه اتمی اش تدابیر جدید را ارزیابی نماید.

کانگرس امریکا در حالی این فشار ها را بررسی می کند که ایران به تازه گی هشدار داده است که فشار های اضافی بالای این کشور کدام تاثیر جدی نخواهند داشت.

از سوی دیگر رسانه های ایرانی روز یکشنبه گزارش دادند که این کشور برای تسریع پروسه غنی سازی یورانیم، سه هزار سنترفیوج های پیشرفتهء جدید را می سازد.
XS
SM
MD
LG