لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

منابع طبیعی افغانستان در معرض خطر قرار دارند


مسوولان ادارات زراعت حوزه غرب افغانستان کنفرانس معرفی حفظ و انکشاف منابع طبیعی را به حمایت مالی UNDP در ولایت هرات راه اندازی کرده اند.

آنان می گویند: دخالت کشور های همسایه و نبود امنیت از عمده ترین موارد است که مشکلات منابع طبیعی در این ولایات را افزایش داده است.

این اولین کنفرانس حوزه وی است که در بخش حفظ و انکشاف منابع طبیعی در حوزه غرب افغانستان انجام می شود.

مسوولان دولتی در ریاست های زراعت در ولایات غربی افغانستان ادعا می کنند که تلاش های کشور های همسایه به خاطر نابودی منابع طبیعی در مناطق غربی افغانستان ادامه دارد.

فریدالدین عابد رییس زراعت ولایت غور ادعا می کند که پاکستانی ها شماری از مردم را به خاطر از بین بردن گیاه های طبیعی طبی بسیج کرده تا ریشه های این نوع گیاه ها را محو کنند.

او گفت: این روند از چند سال به این طرف در ولایت غور ادامه دارد.

قاچاق پرنده های مختلف به خصوص باز به کشور های خارجی از ولایت غور از نگرانی های دیگری است که از سوی مسوولان اداره زراعت مطرح می شود.

حفیظ الله بینش رییس زراعت ولایت شمال غربی بادغیس وضعیت منابع طبیعی در این ولایت را نگران کننده توصیف کرد.

وی گفت: کشور های همسایه تلاش دارند به خاطر رونق بازار پسته شان در مارکیت های جهانی، جنگلات پسته در ولایت بادغیس را از بین ببرند.

وی گفت: جنگلات پسته در ولایت بادغیس در چند سال قبل به 91 هکتار می رسید ولی در این اواخر به خاطر مشکلات موجود به 27 هزار هکتار کاهش یافته است.

به دنبال این نگرانی، مسوولان ریاست زراعت ولایت فراه در همسایگی ولایت هرات از دخالت های کشور ایران سخن می زنند.

عبدالمنان متین مسوول ادارهء زراعت ولایت فراه گفت: ایران به دنبال متوقف کردن ساخت بند های آبی در این ولایت است.

وی گفت: این حرکت می تواند صدمات بزرگ را در بخش منابع طبیعی و تخریب علفچرها و دیگر مسایل زراعتی در این ولایت ببار آورد.

با توجه به مشکلات موجود در بخش مسایل زراعتی، حفظ و انکشاف منابع طبیعی در حوزه غرب افغانستان، مسوولان ریاست زراعت هرات ابراز امیدورای می کنند که این کنفرانس بتواند نتیجهء مثبت را به دنبال داشته باشد.

با همهء اینها نبود امنیت، دخالت کشور های همسایه، غصب زمین ها توسط افراد زورمند، قطع جنگلات و عدم توجهء دولت به منابع طبیعی از جمله مواردی خوانده شده است که نگرانی مسوولان زراعتی در حوزه غرب افغانستان را افزایش داده است.

شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG