لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

یک خانواده ایرانی، تابعیت افغانی را بدست آورد


سه تن از اعضای یک خانواده ایرانی که در این اواخر به دستور رییس جمهور کرزی تابعیت افغانستان را بدست آورده اند باشنده های اصلی ولایت کردستان ایران می باشند.

سعدی خالدی عضوی این خانواده به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، بعد از تلاش های زیاد توانسته است که برای خودش، خانم و مادرش تابعیت افغانی را بدست بی آورد.

خالدی 54 ساله که با خانم، مادر و سه فرزند اش در شهر کابل زندگی می کند می گوید که در جریان 13 سال زندگی در افغانستان، خاطرات خوشی از افغان ها دارد.

« ما را در افغانستان کسی آزار و اذیت نکرده بسیار خوشحال هستیم، ما از افغان ها خاطرات خوبی داریم، همین خاطره خوب سبب شده که تابعیت افغانی بگیریم. »

خالدی گفت، حکومت فعلی ایران برخی از اقوام را در آن کشور مورد آزار و اذیت قرار می دهد و بخاطر همین مساله وی مجبور شده که به کابل مهاجر شود.

خواستم با خانم، مادر و فرزند های خالدی صحبت نمایم اما آنان از مصاحبه خوداری کردند.

خالدی که به نمایندگی از اعضای خانواده اش صحبت می کرد، احساس اش را در مورد اینکه پس از 13 سال انتظار تابعیت افغانستان را بدست آورد چنین بیان کرد.

« من ایرانی هستم و از مدت 13 سال بدینسو در افغانستان مهاجر هستم، چند سال قبل درخواست تابعیت افغانستان را کردم، خوشبختانه امسال قبول شدم، و برای مادرم و همسرم نیز تابعیت افغانی گرفتم. »

اداره امور ریاست جمهوری افغانستان چند روز قبل اعلام کرد که رییس جمهور کرزی دستور داد تا تابعیت این سه تن را بر اساس مصوبه کمیسیون بررسی امور صادر شود.

آقای خالدی همچنان گفت، وی بسیار خوشحال است که تابعیت افغانستان را بدست آورده و می خواهد که برای سه فرزند اش نیز تابعیت افغانی را بگیرد.

آقای خالدی در مورد آینده افغانستان احساس خوشبینی کرده می گوید، که افغانان توانایی این را دارند که کشور خود را در آینده بسازند.

« بخاطر آینده افغانستان بسیار خوشبین هستم و امیدوار ام که تاریکی ها تمام شده باشد و یا در آینده نزدیک تمام شود، و آینده بسیار درخشان و روشن برای همه افغانها آرزو می نمایم. »

خالدی می گوید، در مدت 13 سال گذشته به ایران سفر نکرده اما با دوستان شان از طریق تیلیفون در تماس اند. وی گفت، تا زمانی که در ایران یک نظامی مردمی و عادلان به میان نیاید، به آن کشور نمی رود.
XS
SM
MD
LG